Ytterligare uppdatering på hur det går i växthuset

I växthuset växer det mesta så att man nästan kan höra hur det knakar. Mina gurkplantor börjar bli höga som höghus. Jag vet att det står att man ska toppa dem, men jag tänker; Varför? De ger ju frukt och jag gillar när det nästan är djungelkänsla i växthuset. Vad jag däremot klipper bort är tomatblad, fast det tar emot! Medan folk skördar tomater i massor så väntar jag på att mina ska få färg och jag tror att det går snabbare om jag klipper bort en massa blad som tar kraft ifrån tomaterna.

Djungelgurka!
Tomater











Jag har fått slänga bort en massa paprika, sniglarna har gått hårt åt på dem, konstigt att de inte varit på all paprika, bara den som växer vid gurkan. Jag fick en paprika och en Chili av en vän, problemet är att jag inte vet vad som är paprika och vad som är chili. Vi har tagit in en grön frukt av något som liknar paprika, men den var starkare än vanlig paprika. Sen så har vi en frukt som ser ut som vad som helst fast inte paprika. Jag väntar ytterligare ett tag med att skörda frukt ifrån den plantan.

Chili eller Paprika?
Paprika eller Chili?













Sen så har jag förstås butikschilin. Alltså, vanlig Chili som jag köpt i affären och sparat fröna ifrån och planterat dem. De växer och ger frukt som ogräs. Jag har tre plantor som alla ger jättemycket frukt. Vi lär hålla oss varma i vinter.

Mina tomater som växer i kruka är lite klena, men det kommer frukt, i morgon ska de få lite gräsklipp, det kanske kan sätta fart på mognandet. Olivträdet lever fortfarande och det är jag toppenglad över. Jag undrar när jag kan ta det lilla sidoskottet som växer i samma kruka. Någon som vet? I går så toppade jag mitt Granatäpple. Jag satte ned den bit som jag klippt bort i jorden. Hoppas att den rotar sig.

Sparrisen som jag har i växthuset ska jag plantera ut nästa vår, jag har ju sen länge konstaterat att Råodjuren inte äter sparris och de blir inte tidigare och de växer sig inte större i växthuset, så nu känns det som om de bara tar upp en massa plats. 


Kommentarer

  1. Vedaska 3/4
    Benmjöl 1msk
    Per tomatplanta
    Detta har jag gött mina tomatisar med och dom mår såå bra...
    Testa...
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar