Shoppa

Jag är inge duktig på att shoppa, jag undviker det faktiskt så länge jag kan. Inte för att jag inte gillar kläder utan för att jag inte gillar materialen som de flesta kläderna, i de vanligaste kedjorna, är tillverkade i.
 Akryl, polyester och polyamid ger mig gåshud. Elastan eller lycra, fattar jag att man måste blanda i om man vill ha töjbara kläder. Viskos och modal kan jag stå ut med eftersom de faktiskt är tillverkade av cellulosa.
I dag så skulle jag köpa strumpbyxor eller leggins inför vintern. Jag ville ha ett par med ylle i och så ville jag att de skulle vara bruna, då de passar bäst till min arbetsuniform.
På Lindex så hittade jag några som hette "Wool Mix", bra tänkte jag och läste på baksidan. Nu kommer jag inte i håg de exakta siffrorna, men det var under 20% ull i dem! Alla andra material var syntetiska!
H&M hade inte ens några strumpbyxor med ull i över huvud taget! Gick därifrån utan att ens fundera på att handla där!
Gick tillbaka till KappAhl, deras WOOLMIX Tights innehåller, håll i er nu, faktiskt hela 53% ull! Jippi! Resten var självklart polyamid, akryl och elastan, men strumpbyxekampen vann KappAhl med hästlängder.


Självklart så fanns inte WOOLMIX i brunt och efter som de säljs "3 för priset av 2", så blev det ett par i mörkgrått och ett par i svart. Det tredje paret blev ett par strumpbyxor utan ull, men i en MODALMIX. De fanns i brunt så det blev jag glad över!
Nu hoppas jag att jag ska klara vintern i kalla bussar!
De flesta av mina kläder handlar jag på Gudrun Sjödén, för hennes kläder är oftast i bomull, ylle, siden, lin, viskos och modal. Det är bara ett problem med Gudrun, man måste åka in till stan för att handla och det är jag på tok för lat för!

Kommentarer