Växthuspyssel

Medan jag tar hand om växthuset så jagar Whoopi pinnar, det enda problemet med det är att någon måste slänga i väg pinnarna så att hon kan jaga dem! Den som får kasta pinnarna är ju jag och det innebär att växthusarbetet tar så mycket längre tid en vad det skulle behöva göra, fast, egentligen är ju inte det något problem då jag älskar att vara nere vid min köksträdgård.

Whoopi väntr på att jag ska kasta
Pinnen som väntar på att kastas











I fredags skördade jag bara en gurka, då vi hade flera kvar ifrån förra helgen, så i dag skördade jag 6 gurkor som tillsammans vägde 2,3 kg. Vilket gör att jag nu är uppe i 22 kg, inte illa pinkat för nybörjare på gurkor! Tomaterna har dragit upp mognadstempot en aning, jag skördade säkert 1 kilo tomat i dag.


Jag har bestämt mig för att nästa helg, oavsett hur mycket den växer den här veckan, så ska jag skörda paprikan. Den enda! Verkar inte bli fler paprikor, det finns i och för sig fler blommor på plantan, men de ser helt bedrövliga ut.


Chilin, ja den är ett ämne helt för sig själv. Den spanska pepparn, har jag väl skördat 50-60 stycken av, och det kommer bara fler och fler. Och de jag bestämde mig för, låta sitta kvar på busken tills de blev röda, de blir gigantstora! Den chilin som jag kallar för "klockChili" har äntligen börjat gå över i rött!





Ute i växthuset ägnade jag inte bara min tid till att skörda, förutom att också vattna, så har jag börjat "städa", d v s, plocka bort fula blad, vissnade blad och äckliga sniglar! Nä, sniglar i växthuset har jag plockat bort hela sommaren, men nu är det fler än vad det varit hittills.


Det är härligt att kunna använda egenodlat när man lagar mat. I dag har vi gjort en köttfärssås för hela veckans matlådor och i den så har vi egen vitlök, chili och tomater. När vi skulle ha i Chilin så skulle vi prova hur stark den var. Våra munnar höll på att brinna upp! Jissus så stark den var, men också god, så lite hade vi ändå i såsen.


Veckans skörd på ett fat, fast inte citronen då, för den har jag köpt och vitlöken skördades för en månad sedan.

Kommentarer