Inventering och planering

Jag har börjat min fröinventering. I år så har jag, med mina mått mätt, varit flitig med att samla in frön. Många blomfrön har det blivit, även sådant som jag inte vet hur de är att frösås.









Jag har varit duktig och märkt upp mina kuvert med frön, men det roliga är, att även fast man vet ifrån vilken sort av exempel Akleja, fröt kom ifrån, så vet man ju inte vad det blir när det växt upp!
Jag har samlat ringbloms frön som bara den och jag vet att de är duktiga på att så sig själva, men jag har några platser i trädgården som jag tycker behöver livas upp med en utav mina absoluta favoritfärger, orange.
Blå bolltistel var, fram till jag lärde känna höst Anemonen, min favoritblomma och vad ännu bättre med den är, att Råodjuren inte äter utav den, så den ska provsås.
Den ljust gula krassen och blåklint är så snygga ihop, problemet med krassefröna är att jag har blandat ihop dem, om jag vill vara säker på att få gul krasse så är det bäst att köpa nya frön!
Grönsaker har jag inte varit lika flitig med, men jag har samlat en massa spenat- purjo- aubergine- och chili frön.



Eftersom jag har noll erfarenhet av att fröså aubergine, så ska jag köpa frön, förutom att använda de jag har samlat in!
Det är troligt att jag kommer lägga ut listor på sådant som måste köpas och sådant jag har, men det blir när inventeringen är klar.
Ha det gott!

Kommentarer

Skicka en kommentar