Söndags pyssel

Och med pyssel så menar jag, små plock.
Den här helgen har gått i slöhetens tecken, skönt det med någon gång då och då, men i dag har jag kunnat pricka av åtminstone två saker på min "to do" lista. Att klara av 3 utav 7 punkter är kanske inte så himla bra, men jag tycker att alla människor har rätt till att slöa på helgen!

En utav punkterna på listan som jag har klarat av, var att klippa ned och slänga ut de sista tomatplantorna i växthuset. Det var ganska gått om tomater att skörda, en hel del som faktiskt är på väg att mogna.


En del av tomatplantorna blommade! Men de åkte ut ändå!


Något som får vara kvar i växthuset över vintern är Lobelian, som jag har hört ska vara flerårig i sin naturliga miljö, vet inte om det stämmer för informationen som jag hittade på nätet var väldigt knapphändig, men jag provar alltså och låter den stå kvar där den står!


Har flyttat om bland mina Pelargoner. Vet inte riktig vad det är för sorter som jag har, men jag gillar den här som blommar i två ganska så olika färger!


En sak som jag tror att jag har glömt att berätta är att Calle och jag ska gå en kurs i Biodling. Redan när vi bodde i Odensala så talade vi om att skaffa bin, jag var även nere hos prästen en gång för att börja lära mig, men det rann ut i sanden. När vi sen flyttat till ön och talade med en vän om bin och hon helt sonika gjorde slag i saken, köpte en startutrustning, gick en kurs och skaffade sig ett samhälle så kändes det som nu eller aldrig. Så, nu på tisdag är första kurstillfället. Det är tre gånger före jul och sju tillfällen efter nyår. Kursen avslutas när det är dags för Bina att vakna, då ska vi få vara med och se hur biodlaren startar på våren. Så, nästa år så kanske det finns Gåsvikshonung, hoppas i alla fall på det!

Tinas bin!
Tills vidare så hoppas jag att ni har det bra!

Kommentarer