Hemmagjord Pasta

När jag var liten så brukade min mormor göra hemmagjord pasta åt mig. Då åt jag den med smör, socker och kanel och jag älskade det. I dag så tycker jag att det låter avskyvärt sliskigt.

Ett tag i livet så gjorde jag säkert pasta minst en gång i månaden, fast det är länge sedan nu. Fram tills i dag så var det säkert 5 år sen sist som jag gjorde pasta. Men på sista tiden så har jag sett hemmagjord pasta överallt. På Masterchef storbrittanien så är det flera som gjort ravioli, det jag gjorde oftast när vi åt pasta hemma. På bloggar jag läser gör folk pasta i tid och otid, så begäret blev för stort. Till lunch i dag så gjorde jag ravioli.

Och så här gjorde jag:


3 dl dinkelmjöl som en krater på köksbänken. Två ägg, en skvätt olivolja, lite salt och vitlök i kratern.
Sakta men säkert så börjar jag röra ned mjölet i de andra ingredienserna.




När jag fått ihop smeten till en smidig boll, så lägger jag den i en påse och låter den vila i kylskåpet medan jag gör i ordning fyllningen.
Den här gången bestod den av bacon, trattkantareller, persilja och ost. Ibland så har jag också i tomat, spenat eller något annat passande som finns hemma.


När fyllningen är klar så är degen färdig att kavla. Jag har en pastamaskin, men med tanke på hur länge sedan det var jag använde den så har den aldrig blivit uppackad här på Gåsvik, men det går faktiskt lika bra att kavla för hand.


Min mormor hängde alltid pastan på tork över en stolsrygg, jag hängde den vid vedspisen i köket.
När allt är klara så är det bara att fördela fyllningen över två plattor, pensla med äggula eller vatten, som klister, lägga på locken, trycka till och stansa ut raviolisarna!



Voila! Så har man en härlig tallrik med jättegod ravioli.
Men nu kommer det säkert dröja åtminstone 1 år till nästa gång jag bjuder någon på hemmagjord pasta!

Kommentarer

  1. mormor hängde sin pasta på en kökshanduk på elementet. Spagetti på element, kallade vi den ju för :-)
    För övrigt är jag impad av dina raviolisar.

    SvaraRadera
  2. @Lotta, tack, men jag tycker att du är bäst! Jag måste komma över någon dag och köpa krämer.
    @Madde, du har nog rätt! Det var jag som använde en stol när jag gjorde pasta förut!

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut!! Visst gjorde vi pasta tillsammans nån gång på Parkvägen?

    SvaraRadera
  4. @Lisa, det kan nog stämma! Vi får se till att göra det igen, gärna på Gåsvik!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar