Varför gör de så?

Jag har aldrig förut lagt märke till att vissa Ekar inte släpper sina blad, men i år, i Märsta/Sigtuna har jag sett många Ekar som delvis eller helt har alla blad kvar. Är det jag som varit blind förut eller är det ett nytt fenomen? Eken hemma tappar alltid alla blad på hösten. Så här ser i alla fall ett av träden i Märsta som har så gått som alla sina blad kvar ut.


I  morse när Whoopi och jag låg och mös i soffan så hörde jag ett väldigt konstigt ljud i köket. Jag hörde att det var en av katterna som gjorde något, men jag kunde för allt i världen inte lista ut vad det var någon sysslade med.
Nyfikenheten tog överhand och jag var tvungen att gå och kolla vad som hände i köket. Det visade sig att lilla Mys Jaktsäsong startat, en stackars näbbmus hade fått sätta livet till. Alltså, vi har ju katter för att hålla efter mössen, men jag fattar inte varför de ska släpa in dem och leka med dem inne. Man kan hitta möss på de konstigaste ställena. Dags med andra ord att börja hålla ögonen öppna och ofta krypa på golvet och kolla under allehanda möbler efter muslik.

Kommentarer