Sparris

I dag så har jag kollat in sparrisen på nära håll. Den växer och det är jag glad för.
Jag har förstått att man inte får börja skörda av sparrisen för tidigt, vad jag inte förstått är om det är på tredje året eller om det först är på fjärde året som man får börja skörda. I år är i alla fall tredje året för min första sparris och jag kommer att smaka på den. Kanske inte så jättemycket, men varsin sparrisknopp ska vi allt kunna äta om 1- 1 1/2 månad.

Tredjeårs Sparrisen kikar upp! 
Samma år som jag planterade ut dessa sparrisar, så satt jag lite sparris i växthuset. Allt för att jag oroade mig för vad Råodjuren skulle hitta på med den. Det har visat sig att Råodjuren inte rör sparris! 
Jag tror att jag ska odla sparris över hela tomten!
Det intressanta med sparrisen i växthuset är att den inte har växt hälften så bra som den utomhus, så inomhus sparrisen åker ut så fort tomten torkat upp en aning.
Förra året sådde jag så mycket sparris och allt kom och när det var dags att plantera ut, så hade jag ingen plats för hälften av det. Jag gav bort en hel del och lovade bort en annan del av den, den delen hämtades aldrig så jag var tvungen att slänga ut den i landet. Jag satte ner mina små tidningskrukor med mellan 9 och 11 små plantor i och där sitter de fortfarande. En av dessa krukor grävde jag upp i dag. Sparrisen i den såg ut att komma jättefint.


Jag planterade ut de nio små plantorna runt 3-årsplantorna. Det blir lite trångt, men så får det vara i sommar. Till i höst ska jag göra i ordning en sparrisplats. Då slipper dessa rakare att trängas.

Ca 9 plantor!

Whoopi är inte förtjust i trädgårdsarbete. Hon vill helst att jag kastar något för henne att jaga och när jag inte kastar, ja då får jag en blick som talar om för mig hur tråkig jag är.

Men kasta då!




Kommentarer