Jag arbetar mig i kapp

  Jag arbetar stenhårt med att arbeta mig i kapp i trädgården. Jag är inte riktigt där ännu, men nästan. I helgen har jag hunnit rensa kryddlandet, så sallat, flytta kvarglömd fjolårsvitlök ner till köksträdgården, klippa lavendel och ta sticklingar i från den samma. Ungefär 30 st sticklingar blev det och eftersom jag inte är helt säker på hur det ska vara, så har jag gjort på flera olika sätt, så om 5 st tar sig, blir jag överlycklig!

Kvarglömd fjolårsvitlök

Uppgrävd och delad

Utplanterad var för sig.

Några av alla lavendelsticklingar
  Jag har planterat vitlöken runt om i ytterkant, det för att de kanske håller råodjuren borta. Av samma anledning, för att hålla råodjuren borta i från min sallat, så har jag sått den mellan vitlöksraderna. Om jag har tur som en toke så funkar det!

  I dag så har jag arbetat på mitt Squashtält. Jag vill så gärna bli av med lite växter ifrån klädkammaren, det börjar bli ohållbart med allt grönt där inne, så för att få ut squashen till nästa helg så håller jag på att bygga/sy ett tält av elrör och fiberduk. Det kommer inte bli så avancerat som mitt kåltält, men det blir nog ändå bra!

  Det är ju också dags att så bönor. Jag har två sorter i år. Sockerärter, (kanske inte är en böna, men i alla fall en baljväxt!) på begäran ifrån Calle och så en sort som heter "Blue Lake" och är en störbrytböna. De köpte jag för att de ser ut som haricovert och jag gillar dem! Så i dag har jag också byggt stöd för bönor/ärtor. I veckan ska jag förodla störbrytbönorna och så sockerärtorna.


  Jag fattar inte hur det går till, men det blir bara trängre och trängre varje år i landet, trots att jag varje år bygger ut. I år så har jag ökat den vänstra odlingsbädden med 3-4kvm och gjort i ordning en båt för jordgubbar, som jag tidigare hade i den högra odlingsbädden, och lite grönsaker.
  I växthuset har det inte gått något bra med Chilin som jag satt ut för några veckor sedan. Det är inte så att de har fryst eller så, det är sniglarna som ätit upp dem! Tomaterna, de lever, jag vet inte varför, men sniglarna tycks inte gå på tomater. Sen så planterade jag ju ut lite sallat som jag förodlade inomhus alldeles för tidigt. Ruccolan växer bäst, men även plocksallaten ser ut att snart kunna skördas av. Flyttade i dag också ut purjolöken till växthuset, då borde den vara avhärdad tills nästa helg, då åker den ut, vare sig den vill eller ej!



  En ny arbetsvecka står för dörren och den börjar med min allra bästa måndagstjänst. Jag tror att utav 19 måndagar i år (jag räknar med i morgon också) så har jag säkert haft den tjänsten 10 gånger i alla fall. Och jag är inte den som klagar, för den är riktigt bra!


Kommentarer