Besök i staden

I går så gjorde vi ett av våra extremt ovanliga besök i den stora staden, Stockholm. Man förväntar sig att när man åker till stan så gör man det för att göra något trevligt, men inte den här gången. Calle vaknade någon gång under natten och hade så extremt ont i käken. När klockan närmade sig 0900, så började vi söka på jourtandläkare och hittade en på Kungsholmen. Han fick en tid klockan 1130, så vi satsade på att åka med 10-färjan.

Calle körde till färjan, men väl där fick jag ta över för han fick sådana extrema "ontikäken" attacker, att det skulle bli för jobbigt att köra hela vägen in till stan. Och stackars Whoopi sen då! Inte ordentligt rastad och sitta i en bil i över en timme!

Tandläkaren som han hittat låg vid Hornsbergs Strand på Kungsholmen, så det blev inget shoppande för Whoopi och mig, däremot en riktigt lång promenad längst strandpromenaden. Jättefina gång/cykelvägar, rabatter fanns det, men tydligen så är det någon som glömt bort dem. Det var bara ogräs som växte i dem!


Längst med Hornsbergs Strand så låg det ett litet kolonistugeområde. Jättefina, små lotter, med söta små stugor på. Länkarna håller också till där, i ett gammalt fint hus. Allt det gamla stod sig väl i kontrast till de, i mina ögon mycket fula höghus som byggs i området. Det är inte så att jag har något emot höghus, jag undrar bara varför de måste vara så fula?

En annan stor kontrast, kände man av när man stod på Ekelundsbron, bron som ser till att man kan ta sig enkelt ifrån Kungsholmen till Solna, åt ena hållet var det nästan som Amazonas djungel, Karlbergskanalen, omgiven av träd och så vänder man sig om, öppnar öronen, ja, jag kan stänga av när jag inte vill höra, och kollar in stans stora genomfartsled, Essingeleden.

När jag gick mot andra hållet, mot Kungsholms Strand, då fick jag se Stockholm ifrån ett perspektiv som var helt nytt för mig. Men fint var det också.

Om man lyssnar på lokalradion, så kan man ibland höra talas om Stockholms ganska stora kaninproblem och i går så förstod jag för första gången att det verkligen är ett problem. På den dryga timme som Whoopi och jag promenerade, så såg vi kanske 20 kaniner. Den första innan vi kommit ordentligt ut ur bilen. Speciellt rädda verkade de inte heller vara. Den första satt kvar hela tiden som jag och Whoopi gjorde oss i ordning för vår promenad.

Under den tiden som jag var i stan så kunde jag konstatera att alla, och då menar jag alla på Kungsholmen ägnade sin lördag åt att träna. Om de inte cyklade, så sprang de. Och om de varken cyklade eller sprang, så var de på SATS och tränade. Och om de inte var där och tränade, så tränade styrketräning längst strandpromenaden. Det känndes som om alla gjorde allt det här för att ge mig dåligt samvete.


Efter drygt 40 minuter så kom en lycklig Calle ut ifrån tandläkaren. Lyckan berodde mest på att han var så bedövad i mun att han inte kände hur ont han faktiskt hade! han har fortfarande ont, stackarn, men tandläkaren sa att det skulle ta 4-5 dagar innan det helt slutade att verka!

Kommentarer

  1. Jag hade inte en aning om att det fanns kaniner i Stockholm. Så mysigt! När maken och jag var i Edinburgh var vi tvungna att gå tillbaka till slutningarna bakom slottet två gånger bara för att jag skulle få stå och titta på kaninerna och deras hålor. Älskar kaniner :) Vad är det för skada de gör? Underminering av mark, eller?

    Trevlig kväll!
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr är det så att de gräver gångar under vägar och hus så att det blir farligt för människor. Vid Sveaplan lär det finnas 1000-tals kaniner, det konstiga är, att där är jag ofta (med bussen) men har aldrig sett en endaste kanin!
      //Monzan

      Radera
    2. Det brukar kunna vara så ... de kanske kryper omkring i gångar under dina fötter :)
      //Linda

      Radera
  2. Kontrasterna är stora,
    Många tränar men,
    Ingen hinner i kapp kaniineen!
    Monica promenerar och knäpper massa kort,
    Alla glömmer Calle som något med käken gjort!
    Studenten är en jäkla tid,
    Ingen riktig frid.
    Står mitt i mellan värdar, den ena skapligt trygg,
    Och man ser sig själv som både stark och snygg!
    Tiden går så fort och snart är man bara stygg...
    Livet med oss leker och vi äldre hoppas på att det för er ska gå bra!
    Ni ska ju våran pension ihop dra!
    På "Hornet" man söker ungdom i träningsredskap.
    Men viktigast är hälsan och lycka!
    Det kan alla tycka,
    Då man intressen sig får skapa.
    Monicas e djur,
    Ett kommer upp efter en stor skur,
    Drick nu lite soda,
    Och pilla på din groda!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar