I trädgården hela dagen

Ofrivilligt ledig, då passar jag på att spendera hela dagen ute i trädgården. En av anledningarna till att jag gör det är att jag kan det! Inget regn och nästan inga myggor, vad mer kan man begära? Men innan jag gick ut för att hugga i med trädgårdsarbete, så åkte jag till torget för att köpa ett bensinlock till gräsklipparen. Om det är något som jag är bra på, så är det att slarva bort saker. Oftast, faktiskt nittionio av hundra gånger, så kommer sakerna till rätta, i går verkar ha varit den där hundrade gången. För hur mycket jag än krattade, tittade och kände efter locket, så hittade jag det inte. In och hämta Calle och han letade ungefär lika mycket som jag gjord och han hittade det inte heller. Så i dag har jag beställt ett nytt lock!

Det första i trädgården som jag tog tag i var gräsklippande! Detta gräsklippande tycks aldrig ta slut. Calle klippte framsidan och jag baksidan i går, men eftersom det har regnat så mycket sista tiden, så har det aldrig varit tillräckligt torrt i gräset för att kunna klippas och det har medfört att vårt gräs var extremt högt så mycket av gräset la sig bara ned i går, därav en till klippning. Nu är det fint kan jag lova.

När jag var färdig och hade samlat upp en skottkärra full med gräsklipp, så vände jag kosan mot växthuset och köksträdgården. I går så planterade jag ut de fina squashplantorna som jag fick av mamma förra veckan och i dag så täckte jag dem med gräsklipp, hoppas att de sätter fart och växer ännu bättre nu, med lite schysst näring och mycket fukt.

Hela tiden som jag arbetar så hör jag mina flitiga vänner bina. Just den här squashen hade besök av flera bin och jag tänkte att jag skulle fota ett bi, in action. Men inte då! De är verkligen svåra att fånga på bild. Så fort jag kommer med kameran, så tycks de tänka att de är klara, några minuter senare så ser jag dem på samma ställe igen! Vad gör man då? Man går till kupan, det är ju fler bin där och ett eller annat ska man väl kanske kunna fånga på bild? Nja, man ska nog ställa in kameran på rörelse, för mina bilder i dag på bina blev verkligen inte bra.

 

I växthuset så växer det mesta väldigt bra, ett undantag är mina Chilisar. Jag vet inte vad jag gjort annorlunda i år, jämfört med förra året. Känns som om jag gjort lika dant, men då borde det växa bättre tycker jag.

Fyra av sex tomatplantor växer så att det knakar. De två som är kvar av de som jag planterade ut tidigt, det är de som inte växer något vidare nu. Fick kölden dem att vägra växa?

Tomaterna har också fått gräsklipp. Det kanske hjälper mina små Bonsaitomater att växa, hoppas i alla fall det! Självklart så har Gurkorna och Chilisarna också fått gräsklipp, det ska ju vara rättvist!

 

Den enda växtligheten i växthuset som inte fått gräsklipp är vallmon, den växer så att det knakar endå. Vet inte riktigt vad jag ska med all vallmo till i växthuset, men tjusigt kommer det att bli när den blommar. Kanske så kommer en del plantor att få komma ut, för i framsidesrabatten, där jag hade jättemycket Vallmo förra året, och man tycker att den borde ha självsått sig, där kommer inget alls!

Nu, när mammas squashplantor kommit ut, så är det bara en sak kvar att plantera ut och det är min kål. Att jag inte har planterat ut den ännu, beror på att min symaskin är trasig och jag vill sy ett nät till min kålbedd, allt för att hålla kållarverna borta. Jag måste fixa något för kålen nästa helg. Får skriva upp det på min "to do" lista!

Ja, riktigt allt är ju inte utplanterat, sallaten som jag sått i popup lådan, de är ju kvar, men de är också på tok försmå för att planteras ut, men det roligaste av allt är att de har kommit upp över huvudtaget. Det som inte kommit upp, det är persiljan och den kan ju ta precis hur lång tid som helst på sig att dyka upp, det vet jag sen tidigare!

 

 

Kommentarer