Regn, regn och åter regn

Vädret har verkligen inte gjort sitt för att hjälpa Calle och mig att klara av vår "To do" lista. Eh ehl del saker har vi lyckats pricka av, men absolut inga "vara utomhus" grejor har vi än så länge prickat av. Men vadå, helgen är ju inte slut ännu, så kanske hinner vi flytta bikupan i alla fall!

På framsidan har vi åter en damm. Jag gillar dammar, men jag vill själv bestämma var den ska vara och hur stor den ska vara. Man kan inte få allt här i livet!

Eftersom Whoopi fortfarande har ont i tassen så är det inte kul att vara ute, så de stunder med uppehåll har jag gått ut själv och ägnat tiden åt snigelplockning. Hemma hos oss så skulle vi kunna ha mästerskapstävlingar i just snigelplockning. Så gott om sniglar har vi. Eftersom vi håller på att jämna ut tomten, och får "fullmassor" billigt, så känns det inte som om det är dags ännu att storbekämpa sniglarna. Än så länge plockar och klipper jag dem, förutom i köksträdgården, där jag också strör ut något järnsulfat baserat snigelpreparat + snigelfällor med öl i. Problemet med järnsulfatpreparatet är att det är så fruktansvärt dyrt. Har man en stor tomt som vi, så skulle det lätt kunna ruinera oss.

I köksträdgården växer det så att det knakar. I alla fall nästan allt! Min spenat som jag sådde för någon vecka sen, vägrar att titta upp. Jag kanske tog fröerna för tidigt? De lavendelavklippen som jag planterade kommer faktiskt över förväntan. Jag tror att jag räknade till över 17 st som har fått nya fina gröna blad.

Utav Svärmor så har jag fått 2 st fina kålplantor ifrån Åbergs Trädgård. De har stått i växthuset och väntat på att jag skulle sy ett kåltält till dem, men eftersom symaskinspedalen är trasig och sladden dessutom är bortstädad, så har inget tält blivit sytt. I går så tyckte jag så synd om mina kålplantor att jag planterade ut dem och gjorde ett litet provisoriskt tält åt dem av fiberduk. Belv riktigt gulligt, om ni frågar mig vad jag tycker alltså! Jag ska försöka få tid att sy ett ordentligt tält åt dem hemma hos mamsen och papsen någon dag. Kanske köper tyll i någon fin färg och syr det i. Nackdelen med tyll är att det inte tål solen. Mitt förra kåltält i tyll, klarade två somrar, men på slutet av den andra sommaren så sprack det överallt!

 

Kåltältet tillsammans med lilla My, förra året, innan det började spricka. Tycker själv att det var väldigt fint med ett grönt tält, men funderar på om jag inte ska ha ett gult/rosa tält i år. Vad tror ni?

 

Kommentarer

  1. Hej, lite out of the blue men jag och min flickvän ska precis köpa ny säng och har tittat på just continental stay. Så googlade lite efter den. Hittade din blogg och att du och din man köpt en. Nu efter ett par månader, vad tycker ni om den ? är den lika underbar som den verkade vara i början eller känns den lika "dålig" som den gamla ?

    MVH
    Jonatan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonatan!
      Vilken tur du har, för jag kan faktiskt svara för både min man och mig själv då vi pratade om just hur bra vi trivs med sängen och att vi inte längre är trötta i ryggen efter en natts sömn. Lycka till med sängköpet!
      //Monzan

      Radera
    2. Roligt att höra :) får hoppas att vi blir lika nöjda, det tror jag nog att vi blir :)

      Radera

Skicka en kommentar