Skyltning

I dag så fungerade inte Buss-PC'n i min buss. Det innebär att jag inte kan logga in på rätt omlopp och om jag inte kan logga in på Buss-PC'n, så fungerar inget. Skyltningen lyser "EJ I TRAFIK". Så jag gjorde som man gjorde förr i tiden, när det fanns tillägg till bussnr, typ en extra buss. Jag skrev stora skyltar med Linjenummer stort och destination mindre under.

Och trots dessa stora skyltar, så har jag när jag på första turen, kommer till Täby kyrkby trafikplats, en kille som skulle till Barkarby. Om någon som läser detta vet var Täby ligger och var Barkarby ligger, ja då fattar ni hur superfel han kommit. Det var bara för honom att gå en extra kilometer och ta första bästa buss tillbaka.

Till andra turen så tänkte jag att jag gör det här ordentligt. Så för varje passagerare som klev på vid Kista station, talade jag om att det var buss 687 till Vallentuna. Hur svårt kan det bli, om någon och framförallt om busschauffören talar till en, så lyssnar man väl!?! Nä, för när jag åter kom till Täby kyrkby Trafikplats, så hade jag igen en passagerare som åkt fel. Det allra värsta är, att förutom att tala om för ALLA passagerare att det var buss 687 till Vallentuna, så ropade jag ut det i både utomhus och i buss högtalarna. Och att de är så ouppmärksamma att de inte har kommit på att de är på väg åt fel håll redan vid Häggvik trafikplats, vad med tid det skulle ha sparat dem!

En annan incident med passagerare hade jag på förmiddagen. Jag ligger lite efter, inget märkvärdigt och så ser jag en tjej som kommer springande mot bussen så jag stannar och öppnar dörrarna vid hållplatsen, trots att jag inte har några påstigande eller avstigande. När tjejen kommer ombord, så besvärar hon mig inte ens med en blick, hon letar rätt på sitt kort och lägger det på accessen och när hon är klar går hon bara vidare. Jag kan inte hjälpa det, men jag blev hyfsat lack. Här väntar jag, fast jag inte behöver det och så får jag inte ens ett tack. Jag kunde bara inte hålla käft, jag var tvungen att säga det till henne, att det minsta hon kunde göra var i alla fall att tacka. Hon såg på mig, ganska skamset, tackade och gick vidare.

Det konstiga i den här historien är att man ska behöva lära folk vanligt hyfs.

Kommentarer

  1. Häxan surtant! Du ska veta att du är konflikträdd... Och en (värdelös) ledare..
    Det enda du och dina passagerare har gemensamt är....? Att komma fram;)

    Nej lilla du! Jag brukar säga: "om man skulle lägga all tid som behövdes för att begripa sig på folk, skulle man inte ha annat att göra !"
    Folk e pack, behandla dem så! Åk ifrån dem! Var otrevlig! Ja allt som får en att känna sig bättre på deras bekostnad....
    Svin är dom! Ja, svin Monica, tro inget annat! Om jag ägde. Bussen skulle du få en elchock pistol, som du fick använda efter eget omdöme :) .. Vi hatar dem tillsammans, du och jag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar