Bitillsyn

I dag efter arbetet så drog vi på oss våra rymddräkter och gick ner till Bina. Det är ganska länge sedan vi kollade till dem nu. Bin gillar inte att bli blöta och att få in regn i kupan och eftersom det regnat mest hela tiden så har det helt enkelt inte blivit någon Bitillsyn tidigare. Bägge samhällena ser ut att må bra, fullt med ägg och larver i alla de stadier, men vi kunde inte för allt i världen hitta någon drottning, i något av våra samhällen!

Tyvärr så verkar det inte bli någon lysande biskörd i år, fast det förstås, man ska inte ropa hej osv. Att honungsskörden ser ut att bli liten beror på det växeldåliga vädret. När det regnar och de inte kan gå ut efter mat, ja då äter de upp det de redan har samlat in, ja och där rök det mesta av vår honung!

En bild ifrån en dag när Bina arbetade flitigt som aldrig förr. Tyvärr så kom jag på försent att Syster Yster borde ha kommit ut och fotograferat arbetet med Bina. Vi får ta det nästa gång istället.

Kommentarer

  1. Det låter så härligt, även om jag är liet för feg för att våga närma mig bin. Blev stucken av en svärm jordgetingar en gång och sedan dess tycker jag att det är lite läskigt med allt som liknar. Men jag är full av beundran!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen härligt med Bin. Jag tycker att du ska söka upp en erfaren Biodlare som kan ta dig med någon gång, så att du får se hur det går till, men ändå kan hålla dig på säkert avstånd. Du ska se att du kommer över jordgetingattacken. Jag vet att det är möjligt för jag har råkat ut för samma sak. Första gången så var det 19 stick på ryggen, andra gången 3-4 stick på händerna, men det var inte värst, det värsta var Whoopi som inte fattade vad som hände och hon var livrädd, men hon har också kommit över det!
      Kram Monzan

      Radera

Skicka en kommentar