Fröså vitlök?

Jag har vitlök som har börjat att gå i blom. Är det någon som vet om det är möjligt att fröså vitlök? Om jag låter den gå i blom, blir löken då förstörd eller går det att äta den ändå? Äh, när jag börjar skörda vitlöken i helgen så låter jag någon med blomma på gång vara kvar!

 

Sockerärtorna växer och har nu börjat blomma. Brytbönorna, dem har däremot något hemskt odjur ätit upp! Jag är inte säker, men jag tror att det är ett gäng pyttesmå gräshoppor som härjar i trädgården. I år så känns det som om det är ovanligt många konstiga djur. MInigräshoppor har jag aldrig tidigare sett tidigare, sen så är det sniglarna, dem har jag haft tidigare år, men aldrig i den mängd som vi har i år. Sist och minst, men också flest är ändå myggen! Redan i Maj konstaterade vi att det var mycket mygg och nu så är det helt hysteriskt.

Eftersom vi fortfarande har kvar gurka inne, så struntade jag i att skörda i dag. Det kan vänta till lördag.

Kommentarer

  1. Betongfreaket har inte mycket att komma med i dessa frågor. Men blommorna är fina! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att se att du är tillbaka!
      Kram Monzan

      Radera
  2. Jag tror att det går att fröså vitlök. Men var ska du hitta fröer? Eller har du tänkt skörda dina egna? Jag har sett att det finns någon som kallas vitlökskrasse och jag slår vad om att det är tätt sådd vitlök där man låter blasten växa upp bara lite grann. Skulle så gärna vilja testa, men har inte lyckats hitta frö. Dags att börja leta utomlands, kanske :) Lycka till och berätta gärna hur det går :)

    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hitta fröer hade jag tänkt att göra genom att låta en vitlök, kanske två, gå i blom. Precis som jag gjort med purjolöken. Och ja, jag ska låta er få veta hur det går för mig.
      Det där med vitlökskrasse låter fantastiskt kul och gott, om det blir några fröer, så ska jag helt säkert pröva!
      Kram Monzan

      Radera

Skicka en kommentar