Skördetid

Det här är egentligen ett inlägg som skulle kunna vänta ett tag. Vi har precis bestämt oss för att plocka upp lite potatis. De första för oss i år. Men redan så har jag varit ute och skördat en himla massa saker. Gurka, vitlök, kinesisk?vitlök och en näve med sockerärtor, de första någonsin på Gåsvik. Förra året hade jag också sockerärtor, men då åt rådjuren upp allt.

 

Jag har skördat mycket gurka i dag. Jag har tänkt att jag ska göra ättiksgurka av den. Jag har för mig att jag alltid fick ättiksgurka av mormor, eller så var det farmor och att jag tyckte det var gott. 6 Stycken gurkor blev de, och tillsammans så väger de 1952 G.

 

Bönorna, som sagt, är bara en näve. Dem ska jag ha i potatissalladen som jag ska göra alldeles strax.

 

Den Kinesiska? vitlöken, jag är inte säker, men jag tror att det kallas kinesisk vitlök, den har jag sått av de små lökar som finns på skaftet på en del vitlökar. Tips ifrån Ulla H! Den är ju inte stor som de man köper, men den doftar gott!

 

Vet inte varför jag inte fotat min vitlök, men det hinner jag göra någon annan gång, för jag har konstaterat att det är nästan 30 vitlökar kvar att skörda!

Kommentarer