Snart är det dags

Vi går med stormsteg emot skördetid och jag längtar. Jag har vandrat runt i trädgården och kollat in bären. Blåbären i skogen har inte blivit så stora och inte fått någon färg ännu, så jag tror att min teori om att muren och söderläget gör att blåbären längst med muren mognar tidigare.

De svarta vinbären har börjat få färg, så om värmen håller i sig så är de säkert mogna inom två veckor. Det blir både att frysa in och att koka saft i år. Jag dricker inte saft själv, men det är bra att ha hemma när Morgan och grannbarnen är på besök.

 

De röda vinbären är fortfarande helt färglösa, men eftersom jag gillar röda vinbär bättre än svarta, så längtar jag ännu mer till skörd av dem!

I växthuset har den första tomaten börjat ta form! Den är fortfarande väldigt liten, men nu kan jag börja tro på tomatskörd i år också! Gurkan växer så att det nästan knakar om dem! Den plantan med minst antal gurkor, den hade "bara" 12 gurkor på sig! Det verkar som om mitt öde är att odla gurkor, inte tomater och absolut inte chili!

Jag är inte heller speciellt duktig på sallat, men den jag sådde tidigt direkt i landet har börjat ge skörd. Den sallaten som jag planterade ut för någon dag sedan,(i från att ha dragit upp den i pluggbox), den har klarat sig betydligt bättre på frilandet än i "Båten". Jag trodde att den skulle klara sig bättre ifrån att bli uppäten i båten eftersom jag knappast har tagit en ända snigel i båten. Så fel man kan ha i bland!

På framsidan växer dagliljorna som jag fick av Moster och Morbror förra året, alldeles utmärkt. De tar sig och blommar fint varje dag. Sen har jag hittat något liljeliknande som jag helt glömt bort att jag köpt och planterat, men det gör inte så mycket, det är ju kul att bli överraskad. Men, jag ska faktiskt försöka bli bättre på att skriva ned och dokumentera var jag planterar grejorna som jag köper. Det finns ju annars en ganska stor risk att man råkar gräva upp det redan planterade!

 

Tyvärr så får ni inte se den vita liljeaktiga växten, för varje gång som jag försöker flytta den till bloggutkastet, så ändrar den färg. Först är blomman på bilden vit, sedan ändrar den sig, så att bilden som kommer upp är den ni ser ovan. Någon mer som skriver sina inlägg i "Blogsy", som råkat ut för något liknande?

Kommentarer