Dagens skörd

När inte längre växthuset eller trädgårdslandet ger något så får man ge sig ut till skogen. I dag hade jag turen att få sällskap av Bästa Syster. Det var ett tag sedan sist som hon var här på besök och då hade inte svamparna tittat upp i den grad som de hade i dag.

Man kan väl lugnt säga att vädret inte har varit på sitt bästa humör i dag. Hällregn, och att gå i hällregn, med en hund, som är emot allt vad dåligt väder heter, hon kan faktiskt stanna inne en hel dag om det är så att vädret inte tilltalar henne, och en katt, som vill ha all uppmärksamhet, det är ganska jobbigt. Trots det så blev det en kort men mysig promenad. Och med kort menar jag att vi inte kom mer än kanske 500m ifrån huset, vi var ute totalt i ca 2 timmar, så tidsmässigt var det inte kort, man hinner bli ganska blöt i hällregn på två timmar!

Vi hittade ett helt gäng trattkantareller, några gulingar och inga som helst andra svampar! Jag tror inte ens att jag såg någon annan ätlig svamp! Var har alla andra svampar tagit vägen? Ja, ja, vi lyckades i alla fall att fylla matsalsbordet med svamp!

 

När man tänker på hur mycket man hinner vara ute i skogen, när man arbetar delade pass, då, men nästan bara då, så saknar jag busseriet och mina delade pass!

 

Kommentarer