Ett kort uppehåll?

Det har slutat regna nu. Efter ett och ett halvt dygn så har det äntligen slutat, eller? Det är i alla fall uppehåll nu. Vi åkte till Täby i dag, det gjorde alla andra också, men först efter att vi var klara, ibland så är det bra att vara morgonpigg. I alla fall, på väg till Täby såg vi en hel del översvämningar, i bland så fick vi köra i krypfart för att det var så mycket vatten på vägen. Men ändå, det var värre när vi åkte hem. På vägen mot Skeppsdal, så satt bilar fast i översvämningarna, ingen kom varken fram eller tillbaka. Och ändå, vårt regn är ju bara barnleken mot regnen de har titt som tätt i Bangladesh och Pakistan och en massa andra platser på vår planet, då hela byar spolas bort.

 

Här hemma var jag så tvungen att gå ut, Whoopi behövdes rastas och oftast så innebär det att kasta bort en pinne som helt plötsligt dyker upp igen vid mina fötter. Helt outtröttlig värkar hon vara, Whoopi. Medan Whoopi letar rätt på pinnen som jag kastat bort, fixar jag i växthuset. I dag så innebar det att skörda gurka, närmare bestämt 1265 G. Skörda tre små tomater som faktiskt lyckats mogna i växthuset, en Chili som ska användas i Gulaschen som ska tillagas i morgon och så två STORA, men omogna tomater. De får ligga i matsalsfönstret tills de mognat.

 

Efter ungefär en och en halv vecka ser de förhoppningsvis ut som de jag tog in för ett tag sen. En utav dem har vi redan ätit upp, den var väldigt god. I morgon så kommer åtminstone en av dem att hamna i tomatsåsen som jag ska göra av tomaterna som jag fick av Tina förra helgen.

 

För någon vecka sedan så skördade jag de sista vitlökarna och i dag tog jag in dem och gjorde i ordning dem för vinterförvaring. Totalt så vägde de 1129 G, fast det är en liten sanning med modifikation, för jag har redan använt en hel del av den egna vitlöken i matlagning i sommar.

 

Aldrig förr har jag haft så mycket hals- och topplökar som i år.

 

Om någon vecka så åker de i jorden tillsammans med de sättlökar som jag tänker handla på Åkersberga växtförsäljning vilken dag som helst. Det gäller ju att ha dem hemma när tiden, vädret och agendan tillåter att jag fixar i trädgårdslandet. De två senaste åren har jag planterat dem sista helgen i September, tänkte att jag ska försöka hålla mig till den tidsplanen i år också.

Kommentarer