Vinbär och jord

Efter en kaffe direkt när vi kom hem, så gick vi ut för att arbeta lite på den före detta jordhögen. Tyvärr så kan jag inte visa några bilder på jordhögen då de finns i den andra datorn och de som finns på bloggen kan jag inte länka till, för jag har inte lärt mig att länka på "Blogsy". Däremot så kan jag visa bilder på hur det såg ut innan och efter att jag planterat vinbärsbuskar.





Calle förbereder för gräs medan Whoopi väntar på att pinnar ska flyga i luften!

I dag så har jag planterat 3 stycken vitavinbär. I mellan dem, så ska det komma 2 rödavinbär. Dem ska jag hämta i kärret i helgen (om jag får tid, jag måste hinna med skogen och all svamp).



Den tredje vitavinbären syns inte på den här bilden, men den finns lite längre åt höger.

Eftersom jag inte är någon fena på att skaffa "riktig" jord och följa alla råd som man får ifrån experter, så hoppas jag att mina vinbär klarar sig, men det lär jag bli varrse i vår och om de inte har klarat sig, så har jag faktiskt en annan vitvinbär att flytta dit!

Framför alla vinbär så ska jag ha lite perenner och en del lökväxter. Jag har lite Påsk- och pingstliljelökar och så har jag köpt krokusar. Tulpaner struntar jag i, det är så himla tråkigt att få dem uppätna av rådjuren. Utav svärmor har jag fått några "Kejsarkronor" och dem ska ju inte rådjuren gilla.

I min "framside rabatt" så stog de flästa växter under vatten större delen av våren och början av sommaren och jag tror inte att alla uppskattade det. Löjtnantshjärtat ska deffinitivt flyttas upp och antagligen lite Stormhatt också. Kanske så flyttar jag upp Dagliljan. Vi får se!

Eftersom vi arbetar med vår ved (inte allt för flitigt) så blir det en massa bark och den hade jag tänkt att lägga på marken runt för att slippa allt för mycket ogräs. Hoppas att det funkar.

Det är kul att arbeta i trädgården med Calle, för plötsligt är hela familjen samlad på nästan ett ställe. Den som håller sig längst ifrån oss är Lilla My. Ronja och Mr Spock, de hade en egen uppgörelse på räcket. Mamma Ronja vann!



Kommentarer