Mörker och elände eller bara mysigt?

Hela söndagskvällen spenderade jag i min klädkammare, sorterande frön ifrån trädgården. Man kan säga som så; är det någon som vill ha lila och rosa vallmofrön, fråga mig inte om vad sorten heter, så finns det gott om dem. Ringblommor kan jag nog också ge bort lite frön av, men sen är det snålare med resten. Machésallat, har en för mig något ovanlig tid för frösamlande, så jag missade nästan allt. Jag har dock så att det räcker för mig nästa år. Akleja har jag också så att det räcker, men där har jag blandat mina sorter hej vilt! Luktärtor, som var första året för mig i år, har jag på tok för få av och de jag har, de kommer inte ifrån mina egna blommor. De kommer ifrån Thai-köket vid torget. Hon som har stället var snäll och lät mig plocka skidor med frön i. Purjolöksfrön har jag inte samlat in i år. Jag har så mycket kvar av förra årets skörd och jag tror att de ska vara ok också i vår när de ska sås.

 

Jag har samlat frön i från de stora goda tomaterna som jag fått av moster. Det ska bli spännande att se om det blir något av dem. Eftersom min chiliskörd varit så extremt dålig i år, så får jag lita till fröna ifrån förra årets skörd.

Att jag aldrig skrev något inlägg om det här i går kväll, beror på ett, ( i vår värld) långt strömavbrott. Det varade i minst tre timmar, mer vet vi inte för vi gick och la oss!

Calle läser en hel del survivalistbloggar, och med dem i åtanken, så kan vi se att vi är ganska så väl förberedda på ganska många utav deras senarior. Vi har värmen fixad, vi klarar faktiskt av att värma upp hela huset med rörspisen en normal vinter och när kylan slår till riktigt ordentligt, ja då kan vi "stänga av" stora delar av huset, utan att vattenrör eller liknande kommer till skada. Matlagning är inga problem, vi har gasspis och en vedspis i köket. Det som kan sägas saknas på Gåsvik, är en riktig jordkällare för matförvaring. Vedspisen i köket är ju också till hjälp vid extremt låga temperaturer. Det som skulle bli det största problemet för oss skulle kanske vara vattnet. En på tok för djup, borrad brunn och en grävd brunn som kanske ligger aningen för nära infiltrationen gör det svårt att få ordentligt vatten, men på vintern så får man ta in snö och smälta. Både Calle och jag har jägarexamen och vapenlicens, så mat skulle vi nog också kunna få på bordet. Det jag kan tycka skulle vara trevligt att ha, är höns. Jag tror jag skrivit tidigare om höns, att vi haft det förut och att jag vill ha det igen, men vi är ju två och en av oss vill inte!

Nåja, tillbaka till strömavbrottet. I några timmar så satt vi och mös framför rörspisen. Lyssnade på musik ifrån Ipoden och drack te kokat på spisen. Men vad tråkigt det blir i längden! Vi ledsnade och gick upp och la oss istället.

Strömavbrottsmys
När vi vaknade var det mest återställt till normalt läge. Det enda som inte är fixat ännu är väckarklockan.

I morgon är sista dagen för Calle och mig på vårt jobb, sen väntar en långhelg med arbete i hallen och i köksträdgården. Jag bara måste få vitlöken i jorden. En hel månad sent, jag fattar inte vad som hänt i höst, varför jag inte hunnit med det jag brukar hinna med!

 

Kommentarer

  1. Jätte jätte grattis till friheten! Bojorna lossnar och man i lungorna får syre, vardagen återfår sitt styre,
    Med tiden man får distans och perspektiv,
    ger en mening åt ens liv,
    blir också ett spännande kliv,
    utan massa trams och kiv,
    man tänker på de som blev kvar,
    och ångrar inte att man drar!
    Och allt är bra med Far..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar