Släng inga ljusstumpar

I dag fick jag bästa besöket av Syster Yster. Jag hade förberett henne på att jag hade väldigt mycket att göra. Vardagsrum och klädkammare behövde fortfarande en hjälpande hand. Och så hade jag ju förberett ljusstöpningen.

När Syster dykt upp och jag uträttat mina ärenden på affären, så tog vi en promenad. Först upp på Skärsberget. Skärsberget är det ställe jag besöker när jag inser att det var väldigt längesedan som jag besökt vår fina huvudstad, Stockholm. I dag så upptäckte jag att jag, förutom att se Globen och Kaknästornet också ser Stadshuset! Det här är ju toppen, jag har hela stan för mina fötter. Inte behöver jag åka in och trängas med alla människor.

Bilvägen in till stan är åtminstone 5 mil, fågelvägen, ja, det kan ju inte vara mer än 12-15 km. Om man ändå hade vingar!

Väl hemma igen så var det dags för lunch och till lunch så blev det Maddes go'a Äppelpaj med hemmagjord vaniljsås! Kanske inte världens bästa lunch, men å så gott!

Sen startade ljusstöpar-fabriken.

Jag tror att jag har stöpt ljus åtminstone en gång tidigare, kanske två gånger. Åtminstone så minns jag att mamma stöpte ljus ihop med Systers klasskamrater inför en marknad som hennes klass skulle ha och så har jag ett vagt minne av att jag stöpt ljus med farmor. Men för det har jag absolut inget belägg. Så det här med att stöpa ljus, jag vet inte var det kommer ifrån, men jag har länge velat göra det! På nätet så har jag inte hittat överdrivet mycket info om hur man ska göra, men vi bestämde oss för att köra "Learning by doing". Och det gick nog bättre än vad vi förväntat oss! Ett tag så hade mina ljus eksem, men när vi drog på värmen så blev de fina igen. Däremot så fick jag några lustiga rinningar längst ner på mina ljus.

10 stycken ljus var lyckades vi göra och sen så försökte vi oss på att göra en treuddare, men det gick inget bra, så de fick åka tillbaka till stearin-badet!

 

 

Ser ni våra försök till treuddare? I början så såg de ganska bra ut, sen så dog de! Ja, ja, man lär så länge man lever. Nu vet vi åtminstone hur vi inte ska göra.

 

Ljus med "årsringar". Man kan se var vi var tvungna att leta rätt på fler ljusstumpar! Plötsligt så blev stearinet ljusare.

Det här var kul och jag är helt övertygad om att åtminstone jag kommer att göra om det här väldigt snart. Blockljus blir det nog redan nästa vecka.

Ljus som helt klart inte är stöpta i samma form
 

Kommentarer

  1. Jag har samlat Stearin/ paraffin 4u! 2 whiskyrör

    SvaraRadera
  2. Hej Monica.
    Åh vad roligt att få se hur du / ni har det på Gåsvik. Det är en spännande och rolig blogg du har!
    Vilken pysselmaja du är, vad roligt!! Det blev ju fina ljus! Och så undrar jag hur det går med att sticka sockor ?
    Vad häftigt att du spinner ditt eget garn också!! Säljer du en härva av ditt garn ?
    Jag har ju också börjat sticka igen... mycket sockor blir det :)
    Ja det var riktigt kul att läsa om hur ni har det.... du skriver så bra och roligt :)
    Här hemma är det som vanligt tycker jag.... snart ska jag åka till Gustavsbergsbadet med barnbarnet :)
    Ha det så bra! Kramar / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Så kul att du har hittat hit!
      Tyvärr så har jag varken spunnit eller stickat något på sista tiden, men nu när framkomlighetern är så mycket bäättre i klädkammaren, så kommer hjulet börja snurra igen!
      Det är klart att du kan få en härva garn, men då får ni nog komma ut och hämta upp den/de! Och stickningen hoppas jag komma igång med nu när jag börjar köra buss igen. Då ska min goda vän Lisa få lära mig att sticka strumpor.

      Kram Monzan

      Radera
  3. Tar ca 7-10 minuter att flyga från Stan till Justerö. Är ju lite knepigt med Brommas luftrum. Går ut till Vertan på östersidan. Nästan till barkarby i norr. Kungenskurva söder och mälaröarna i Väst. Kunskap är ingen tung börda.

    SvaraRadera
  4. Fina ljus Monica! Gillar det där att de inte är stöpta i samma form :) Lisa

    SvaraRadera
  5. Tack Lisa!

    Det var kul att stöpa ljus. Jag ska försöka hinna köpa en elplatta till helgen och stöpa lite mer. Vi hann bara med de 20 ljus som vi stöpte i lördags.
    Snart börjar jag köra buss igen, då hoppas jag att du har tid att lära mig sticka strumpor.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar