Regntung himmel

I morse klev vi upp till smattret av regn. Calle, som vaknar lätt av vädret utanför, berättade att det regnat riktigt mycket i natt. Och jag som planerade en dag i trädgårdens tecken! Ja, ja, vitlöken bara måste ner i jorden i dag, så det kom jag inte undan. Å andra sidan så gick det fort, jag hade ju förberett bra i går!

 

58 lökklyftor är nu i jorden. Längst till vänster så har vi 8 st stora klyftor av sorten "Vigor", tyvärr så fick jag slänga två klyftor då de var dåliga. Eftersom det bara var 8 klyftor och en ganska lång fåra, så slängde jag ner lite små-klyftor ifrån mina topp och skaft lökar. I den andra raden så tryckte jag ned 21 st klyftor av sorten "Germidor". Det blev ju lite trängre i den fåran, så där lät jag bli småklyftorna. Fåra 3 och 4 tryckte jag ned 29 klyftor av sorten "Sabadrom". Emellan de klyftorna fick jag också plats med små-klyftor. Hela fåra nummer 5 tillägnades små-klyftor. Totalt så slängde jag nog ned omkring 50 små klyftor här. Sen så har vi ju "Båten", där tryckte jag också ner omkring 50 st småingar. Allt som allt så skulle jag tro att det blev omkring 160 vitlöksklyftor. Nu håller vi tummarna för att de ska trivas och växa till sig riktigt bra!

"Båtens" småklyftor
När jag var klar med min plantering gick jag över med kvarvarande lökklyftor till grannen. Hon har tydligen aldrig satt vitlök och någon gång ska ju vara första gången!

Med det extremt tråkiga vädret, så var jag inte det minsta sugen på att fortsätta att arbeta i trädgården, så jag bestämde mig för att stöpa ljus och eftersom granngrabben var hemma och sjuk, så bjöd jag över dem på ljusstöpning. I första hand tänkte jag på storesyrran Linda, men hon åkte i väg med Farmor och Farfar, så det var bara mamma Ella och Lilla Ola som kom. Ola 6 år, ledsnade ganska snabbt, men Ella tyckte det var kul. Allt som allt så höll vi nog på i 5 timmar och stöpte. Calle och jag tog en liten och åkte till affären. När vi kom tillbaka var Ella och Linda hos oss. Linda ville gärna prova på att stöpa, så hon fick göra "Julgransljus" tjocka ljus!

Själv så stöpte jag 20 ljus. De första 16 st med en lite mörkare ton, då jag hade i lite bruna stumpar, men inte mer än att det blev lite "nyans"!

 

Kommentarer