Safari

Jag har en längre tid tänkt skriva ett inlägg om vår resväg till arbetet och hur spännande den ofta är. Många olika djur kantar vägen till arbetet. Flera gånger har jag sett havsörn, men aldrig när Calle har kört, så aldrig fotografi på dem. Mellan Åkersberga och Täby ser man ofta Korpar, eller som Vi gillar att säga; Raven, the Raven!

Titt som tätt så ser man Älg längst 276 och egentligen så räcker det med att gå över till grannarnas tomt, där häckar ett gäng älgar. De är precis lika hemska som Rådjuren, äter allt. Så glad är jag att de ännu inte hittat till vår tomt! (Tror jag, jag har ännu inte sett några älgspår)

En gång har vi ju sett Vildsvin, Calle har sett det flera gånger på fastlandet, men när vi såg det tillsammans så var det på ön och väldigt nära bilen.

Rådjur och Svanar är vardagsmat. 9 av 10 dagar så ser man Rådjur och 10 av 10 dagar ser man Svanar, både på och av ön.

På väg hem ifrån 19-års kallaset i Märsta så testade vi Calles nya extraljus. Och tack vare dem, så körde vi inte över Räven som var på väg att korsa 276:an.

 

När vi kom ner till färjeläget, stod det en massa människor utanför bilarna som väntade. Det vanliga är att alla sitter kvar i sina bilar, men icke i kväll alltså. Att folk hade letat sig ut ur bilarna berodde på den söta Mickel Räv som satt 5 m ifrån bilarna och väntade på något gott. Tydligen så brukar Mickel vistas vid färjeläget, men det var första gången för både mig och Calle att träffa henom.

Inte ens blixten ifrån kameran fick Mickel att dra vidare. Hen såg faktiskt ut att njuta av uppmärksamheten. Det sista vi såg av Rävan, var när den fått tag på lite mat, kanske ifrån någon bil längre fram, sprang den iväg.

Väl över på ön och nästan hemma, i alla fall inte långt ifrån där vi såg vildsvinet, så sprang ytterligare en räv över vägen. Det finaste med dessa tre rävar var att alla var så jättefina, ingen skabb där inte!

 

Kommentarer

  1. Märsta! Men inte besöker man sin enda vän i hela världen. Nix honom kan man skippa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, men det var verkligen en snabbvisit. Vi kom efter 1630 och åkte hem igen innan klockan var 1800. Nästa gång kommer vi förbi dig ;-) Jag LOVAR!
      Kramisar Monzan

      Radera
    2. Andra gången, minst!
      Ähhh, ärligt så var jag inte hemma... Var på norra Justerö och fiskade:)

      Radera
  2. Så coolt att komma så nära en räv! Blir inte så lite avis. Trafikbilden är frän - hur gjorde du för att få till den på det där viset?

    Hoppas du får en jättefin söndag. Här har solen tittat fram genom diset, så det blir nog en liten tur ut i trädgården för i dag SKA vitlöken ner :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda!

      För att få bilden så där, så stängde jag av blixten och knäppte! Eftersom det är mörkt så blir slutartiden lång och "filmar" allt.
      Hoppas att du äntligen har fått vitlöken i jorden, här har precis solen trängt igenom molnen, men mitt trädgårdsarbete för dagen är över och jag är inne! Så knäppt det kan bli.

      Monzan

      Radera
  3. Vi känner till det där. De däringa rävarna är allt ena riktiga opportunister. De svenska rävarna är så fina med sin vita bringa. Våran lilla Rävan hon är mer svart på bröstet men eftersom hon är vår, tycker vi hon är sötast.
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de är fina de svenska rävarna! Men er är också fin! Fast det var ett tag sen nu som ni visade någon bild på henne! Besöker hon bara er i skydd av mörkret?
      //Monzan

      Radera

Skicka en kommentar