Julafton och Juldagen

Det är andra gången som vi firar Jul på Gåsvik med hela min familj. Andra gången innebär att vissa saker börjar bli tradition.

Förra gången vi var hos oss hela familjen, så körde vi med knytis, så också i år! Alla sov över förra gången, så också i år. Någon blev tatuerad, det hände också i år. På Juldagen var det flera som gick i väg och åkte pulka i en backe. Det skedde också i år!

I år var det Calles tur att bli tatuerad. Inte direkt första gången för honom, men första gången som systerson gjorde det.


I år var det Syster, bror, brorsdotter, brorsson, jag och Morgan som gick iväg för att åka pulka! Morgan fick en pulka av mig och Calle att ha hos oss, så den måste ju testköras!
Fotograf: Syster
Linnea, Mika och Morgan firade Jul hos farmor och farfar. De bor också på ön och eftersom den lilla familjen sov över hos farmor och farfar, så passade det bra att komma över till oss och äta Juldagsfrukost med oss. Vi bytte julklappar, åt frukost och lekte med Morgan. Morgan är en riktig tuff liten kille! Så länge någon är snäll mot honom, så har han inga som helst problem att umgås med vem som helst. Alla får härliga stora kramar och om man ger honom något att äta, ja då är man vänner, for ever, ever!
Fotograf: Syster
En sak som upprepats, men som inte hela familjen varit med på, är att vi målar porslinskoppar! Det gjorde vi julen 2010, när bara syster och grabbarna var här och det gjorde vi i år igen, med hela familjen! Stilarna är olika, men vad spelar väl det för roll? Det är en kul grej att göra allihop tillsammans!
Fotograf: Syster
Julbordsdukning är ju en grej som är ganska kul. Om man har grejor. I år så oroade jag mig för att vi inte hade någon duk som passade bordet. Vi har ju burit in utebordet och ställt där vi normalt har ett litet bord. I alla fall, jag kom på att vi hade massa juteväv ute i en bod, ut och hämta och voilá, snygg duk och fin dukning!

En grej som vi gjort för allra första gången någonsin, det var att ta en familjebild! Hela familjen har ett väldigt intresse i fotografering, men mest så är det nog Fille som gillar att fotografera. Just nu så arbetar han som partyfotograf, så han passade på att ta en bild på familjen!

I från vänster till höger, Fredrik, Monzan, Madde, Edda och Janne Gordon, Adrian, Calle med Whoopi, Virve och så fotografen him self; Filip.

Jag hoppas att detta verkligen är något som kan bli en tradition i vår familj!

Traditioner är kul och ännu roligare än gamla traditioner är faktiskt nya traditioner, så vad kan vara bättre än att skapa en hel del egna? En sen tre år tillbaka ny tradition för Calle och Mig, är att vi åker till Johan Bygg (Anonym), efter att vi har firat Svärmors födelsedag. Hos Johan Bygg firar vi hans födelsedag. Som tradition får han också en Muminmugg av oss och till saken hör, att när han fick den första, så talade han om för oss att han avskyr Mumin! Vem i h-v gillar inte Mumin? Ja, tydligen Johan Bygg, men det har ju inte hindrat oss ifrån att köpa fler muggar med Muminfigurer! Eftersom det nu är tre muggar, så tyckte vi det var bäst att fotografera dem, så att vi vet vilka han fått!



Kommentarer

  1. Hallå Monica!
    Det där med dalahästarna som finns i blått då!

    Monica försöker mig sänka,
    Hon sinnet i vin vill dränka!
    Eller har hon en blodsockrer sänka.
    Vill hon mig inte ge rätt?
    Kommer rimmen i fortsättningen bli grova och tunga!
    Valet är ditt,
    Rimmet är mitt,
    Calle har en liten pitt. . ?

    SvaraRadera
  2. #Tack #för #denna #jul #YPK

    SvaraRadera
  3. Mysigt och vad gullig han är Morgan, vill också ha barnbarn :) god fortsättning, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, du Lisa. Du har tre vuxna barn, ingen som 'r sugen p[ att g;ra mamma glad?

      Radera
  4. I bland s[ fattar jag inte vad som h'nder med mitt tangentbord, eller 'r det paddan som sp;kar?
    [ betyder a med en fing ;ver/ ' a med tv[ prickar ;ver och ni kan s'kert r'kna ut de andra teknen sj'lva!
    &&Monzan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar