Kyrkor

Jag är allt annat än religös, men jag älskar kyrkor och då är det bra att köra buss i Vallentuna på landet. Ont om kyrkor har de ialla fall inte i V-tuna.

Centrala V-tuna: Vallentuna Kyrka. Landet i V-tuna: Angarns, Markims, Orkestra, Frösunda, Kårsta by och så sist, men säkert inte minst, Össeby-garns kyrka.

På mina turer i dag, så har jag varit förbi Kårsta by och så min favoritkyrka i V-tuna; Frösunda. Jag har aldrig varit inne i Frösunda Kyrka, men de har så himla snygg grind, så jag måste ju bara älska den!

Nu syns ju inte kyrkan så bra på den här bilden, men det är en riktigt fin kyrka. I morgon eftermiddag ska jag passera Össe by- Garns kyrka. Risken att jag kan stanna och fotografera där är ganska liten, den ligger i en uppförsbacke och på vintern och på småvägar, så tycker jag illa om uppförsbackar. På tal om småvägar, i dag, när jag skulle köra en riktigt på landet tur, så var det riktigt halt. Först så tog det fem minuter för mig att vända vid Stängselboda, framdäcken bara gled på snön. Sen så var jag lite orolig när jag skulle vända vid Lindö Säteri, i går så var det två stycken som åkte i diket där, men det gick lekande lätt att vända, inga som helst problem. När jag däremot kom över på andra sidan av 268:an, ja då blev jag Bambi på hal is! Jag tror att jag, trots att jag körde jätteförsiktigt, var på väg av vägen åtminstone 4 gånger!

V-tuna är helt enkelt underbart.......på somrarna! Och ungarna förstås! På en skoltur på morgonen, då jag också hade lite problem att vända, så började jag snacka lite med två av tjejerna som var på bussen. Att vi började prata berodde på att de kom fram och talade om för mig att man faktiskt kunde ta en annan väg eller vända ungefär en kilometer bort! Att det ska behövas skolelever för att jag ska få sådan information! (Man kan ju tycka att företaget skulle utbilda oss på smitvägar!) Jag frågade dem om de varit något i diket i år, och jo, det hade de! Och sen så kom det historier om dikeskörningar, men det bästa av allt var i alla fall att de kommit två timmar försent den dag de hade matte på morgonen!

Ja, ja. I morgon så är det nya tag! Jag hoppas bara att jag får hjälp med linjen förbi Össeby-garns kyrka, för jag kommer inte ihåg hur man kör!

 

Kommentarer