Dyrt!

Om lite drygt en månad fyller jag år! Jag fyller 45 år och för en yrkeschaufför så innebär det läkarintyg och förnyat körkort.

Brevet ifrån transportstyrelsen kom redan i höstas, men det tog ända tills i mitten av Januari innan jag beställde de papper som jag behövde, sen tog det ytterligare två veckor innan jag ringde vårdcentralen för en tid hos läkaren. Ytterligare två veckor senare så hade jag min tid på vårdcentralen. (Alltså i dag)

Det gick snabbt hos läkaren, men jag var också tvungen att springa upp till labbet för ett blodprov. De skulle kolla så att jag inte har diabetes. Medan jag sitter och väntar så kommer en sköterska och ropar upp mitt namn och jag följer snällt och lydigt efter.

Hon påstår att jag ska få en spruta och jag fattar absolut inget ting. Sen så säger hon att jag har beställt tid för en TBEspruta, det känns som om det är dags. Jag vet att jag tog sprutor första året som vi bodde på ön och dessa sprutor ska ju "fyllas på" med jämna mellanrum. Så duktiga jag hade beställt tid men helt glömt bort det!

Så, nu vet jag att jag inte har diabetes, att mitt blodtryck är alldeles normalt och att både hörsel och syn är alldeles utmärkt.......men det kostar!

625 kr för en 20-minuters tid hos läkaren och ett blodprov! Men, men, om 625 kr innebär att jag får förnyat körkort och kan arbeta vidare så är jag nöjd!

Nu är det ju inte bara läkarbesöket som kostar, transportstyrelsen ska ju också ha sina pengar för att behandla mitt ärende! 315:- gick dit. Sedan så ska jag ju ha ett nytt körkort också. Jag vet inte hur mycket det kostar, men det är väl runt 200 kr. Nu ska jag inte gnälla, jag vet de som har betalt över 1000 kr för läkarbesöket, så man kan väl säga att jag kom billigt undan.

I morgon blir det Uppsala! Vi bjuder ut grannarna på middag, som tack för att de hjälper oss med snöplogningen!

 

Kommentarer