En himla massa mat

Förra lördagen ägnade vi sju timmar till matlagning, den här lördagen blev det inte riktigt sju timmar, men nästan! I går hade vi åter igen en date med svärfar och Nettan för att laga mat. Den här gången var det bestämt att det var lasagne som stod på matsedeln.

Två olika sorters såser, en klassisk bechamelsås och så en sås gjord på lök, grädde,vittvin och buljong. En stor gryta med Bolognese, en massa ost och så spenat, tomater och champinjoner för att göra en vegetarisk lasagne.

När det var dags att avnjuta lasagnen, så kom vi fram till att nästa gång vi ska laga mat, då blir det korv! Flera olika sorters korv ska tillagas. Färskkorv, korv som ska lufttorkas och korv som ska rökas. Gissa om jag längtar efter det!

Eftersom det dracks en hel del vin under kvällen, så var det att antingen sova över, vilket vi gjorde sist, och inte ville göra igen, eller att gå hem. Vi valde det senare alternativet och jisses vad svårt det var att gå. Först och främst så var det väldans mörkt. Calle hade pannlampa, men han såg ändå inte var han skulle sätta fötterna. Jag försökte gå i ljuset ifrån Calles lampa, men jag skymde det mest ! Lite drygt 3 km är det mellan Gåsvik och Svärfar och Nettan, men det kändes som om vi gick minst det dubbla!

I morse var det så dags att hämta bilen och vi skulle ju lätt ha kunnat ta vår andra bil, men vi tyckte att vi kunde gå, det borde ju vara rätt så mycket lättare, nu när det var ljust och vi skulle se var vi satt våra fötter. Men nä, det var ändå himla halt och jävligt! Fram kom vi, men det var inte lätt.

I och med all lasagne, så har nu Calle matlådor hela Mars ut gissar jag!

Det är inte bara mat som vi ägnar oss åt. Jag har spunnit som en liten idiot, men inte tillräckligt mycket, för jag har fortfarande inte fått fram något nytt garn i Kamel/Silke, så när jag har stickat slut på det lilla garn jag faktiskt har, får jag lägga tiden på att stoppa strumpor istället.

 

Kommentarer