Ont i precis hela kroppen

Förutom att jag har ont i precis hela kroppen så har jag idag ännu kortare lugg och det trots att jag satt upp luggen inför eldningen. Och eldat har vi gjort idag. Förutom det som var kvar ifrån igår, så hämtade jag ett jättelass ris ifrån växthussidan. Och trots detta jätte lass så är vi inte klara, för vi har ju Björkarna som vi fällde och inte ännu har grenat av. Puh, jag fattar inte hur vi ska hinna och orka med allt!

Medan jag tog hand om eldningen, så högg Calle ved. Det känns lite konstigt, för normalt så brukar det vara jag som hugger mest ved.

Efter ett tag så orkade inte Calles rygg av mer vedhuggning, så då gick han över på gräsklippning. Jag fortsatte envetet med eldningen. När det var dags för lunch så var hela lasset uppeldat och Calle var klar med framsidan och det passade jättebra, för vi hade bestämt att jag skulle klippa gräs och Calle kolla på Moto GP. Normalt så brukar jag också kolla det, men vem vill vara inne när det finns massor att göra på tomten?

När gräset var klart så hade jag äntligen tid att ta hand om de blommor som jag fick med mig ifrån Märsta i torsdags, något som jag borde ha gjort redan i fredags, men inte hunnit med.

De blommor som jag fått ifrån mamma och pappa är sådana som fröar av sig, sånt gillar jag! Det ska vara lätt och massor av blommor, då blir jag nöjd! Alltså så har jag tagit Tusenskönor, Förgätmigej, prästkragar och en Akleja, fast den kom mest med av misstag.

Alla dessa blommor har jag planterat nedanför terassen. Först så var det tänkt att bli en liten rabatt, men sen så ändrade jag mig till en stor rabatt. Innan jag kan börja att plantera på den främre delen av rabatten, så måste jag rensa jorden riktigt ordentligt, för det är fullt med ogräs där. I dikeskanten så ska jag plantera svarta, vita och röda vinbär. Jag har ju redan röda och vita vinbär längst upp mot terassen.

Den allra första rabattjag anlade på tomten, den har gått i stå. Det är inte så att jag inte vill ha den, det är bara det att det har hänt saker, som gör att jag måste omprioritera.

Innan min arbetsdag var helt över, så gick jag äntligen ned till trädgårdslanden. Ja, jag har fått bönor i jorden, nej, jag har varken sått sallat eller morötter, däremot så har jag planterat två stycken kruksallater och morötter, det kommer vi ändå få tidigt, jag sådde morötter i Augusti och trots att de kom upp redan i höstas så ser de jättefina ut nu. Mina vitlökar växer nästan så att det knakar. I mellan dem så växer det vallmo, tänk vad tjusigt det blir när vallmon blommar mellan vitlöken! Jag har täckt bönsådden med världens tunnaste fiberduk. Om frosten skulle slå till, så tvivlar jag på att fiberduken hjälper särskilt mycket. Min tanke med fiberväven är att skydda bönsorter mot småfåglar.

Ps. Medan jag höll på med bönsådden, så kom äntligen regnet som utlovats i flera dagar. Tyvärr så var det inte i närheten av så mycket som var utlovat och det var ju synd. Mina vattentunnor behöver påfyllning och all växtlighet behöver vatten!

 

Kommentarer