Fem färjor och en lyxkryssare

Grannen behövde hjälp med att få hem material ifrån Saltsjö-Boo och eftersom han visste att både jag och Calle skulle vara lediga idag, så frågade han oss om vi kunde hämta det. Eftersom vi ändå var tvungna att åka till fastlandet för att handla inför helgens korvtillverkning, så tyckte jag att det var ok (plus att han inte kan dra ut på tiden med att göra markarbetet för växthuset).

Vi bestämde att det var lika bra att kliva upp tidigt och åka med 6-färjan. Om vi skulle komma hem i något så när bra tid, så var det bäst att smida medan järnet var varmt. Att åka ifrån oss, norr om Stockholm, till Saltsjö-Boo, söder om stan, i rusningstrafik är ingen hit! Så vi bestämde oss för att åka över Vaxholm, Rindö och Värmdö istället.

När vi kom till Vaxholm hade precis "Nina" lagt till. Nina är en gamla kompis till oss, hon brukar sättas in när antingen "Jupiter" eller "Frida" är borta. Från Rindö till Värmdö åkte vi med en liten skit, "Fragancia" heter hon.

Rindö-Värmdöleden går över Oxdjupet, det är där alla stora båtar går, ochnär vi åkte över så kom den här lyxkryssaren. Le Boreal. Hon är ju inte speciellt stor och just därför, så mycket lyxigare. 199 passagerare, så besättning och drift, det är nog inte helt gratis att åka med.

Tillbaka vid Rindö-Vaxholmsleden var det Castella som skulle ta oss över. Jag tror faktiskt att hon också varit utlånad till oss.

På väg ut urVaxholm, vid Kullö, hittade jag en handelsträdgård som såg så rolig ut, att jag bestämde mig för att dit måste jag åka någon dag!

Turen hem gick med "Frida" för vi åkte en extratur. På morgonen åkte vi med "Jupiter" så in alles har vi åkt fem färjor på sex överfarter!

På hemvägen pratade Calle med vår vän Johan Bygg som lovade att komma över på en fika. Och man vet ju hur det brukar bli då han kommer över. Inget hinns med, men vad gör väl det när man får så trevligt besök?

En liten sväng i köksträdgården, bara för att kolla att allt var ok och det var det! Tillochmed mina rödbetor har äntligen stuckit upp huvudet ovan sanden.

För övrigt så har jag hittat en krusbärsbuske som jag inte visste att vi hade och det glädjerik mig, för både jag och Whoopi är väldigt förtjusta i krusbär!

 

Kommentarer

  1. Märkligt en slät kopp
    Diskutera med Monica är tio i topp,
    Hon lyssnar ju ej,
    O nej,
    En envis tjej!
    Men innan vi klara var,
    Hade hennes Carl,
    Bestämt att vi korv skulle äta,
    Så blev det med den "släta"

    SvaraRadera

Skicka en kommentar