Overlock

Ooops vad tiden går fort när man har mycket att göra! Två veckor har gått sedan det förra inlägget på bloggen.

I veckorna så går nästan all min lediga tid till att söka nytt jobb. Inte för att jag inte gillar att köra buss, utan för att jag får alldeles för lite arbetstid och så är det väldigt svårt att anpassa arbetstiderna till färjepassningar.

På helgerna så jobbar vi på gården. Växthusbygget har stått stilla ett tag, men nu har vi fått in en offert som vi tycker är ok, så i veckan så beställs allt material, sen kan vi sakta fortsätta att bygga.

Tack vare att växthusbygget stått still, så har vi i stället hunnit med en massa andra bra grejor. Som att göra drygt 12kg korv. Eller att se till att vitlöken kommit i jorden! I år så satt jag mycket av en sort och lite av tre andra sorter. Totalt så fick jag ner 120 st vitlökar i jorden! Ska bli spännande att skörda det nästa sommar! Vitlöken får växa bakom växthuset. Jag tror att den kommer att passa bra där, för något annat vet jag inte om jag hade vågat odla där eftersom det området inte är stängslat.

En annan dag så såg jag till att flytta på det för i år, väldigt tillfälliga odlingslotten. Där den var, behövs nu gräs sås!

Calle har sotat skorstenen! Japp, det finns en del kommuner som man fortfarande får sota själv.

Fast då måste man fortfarande ha storkoll vart 4:de år tror jag att det är. Fast vi beställde sotning av proffs vart annat år. Känns bäst så!

Den här helgen är gått i symaskinens tecken. För ungefär två år sedan så fick jag två overlockmaskiner av en vän. Jag har i princip bara öppnat väskorna, tittat på dem och inte förstått någon ting alls! Så vilken tur att jag är gift med en handlingens man! Han läser manualer och så fixar han! Den första maskinen som vi trädde funkade fin-fint i ungefär 50cm. Sen slutade undertråden upp att fungera som den skulle.

Så, i morgon så ska jag ringa ett symaskinsserviceföretag och kolla vad det kan kosta att fixa i ordning det som inte funkar på första maskinen och beställa en ny pedal till min symaskin.

Den andra maskinen hade bara tre trådar, så vi fortsatte på det viset och den funkar alldeles utmärkt. Calle sydde ett mobilfodral till mig och jag ett hårband till honom!

I dag, medan jag avslutade min "yllekrage" så sydde Calle "grytlappar till stekpannorna".

 

 

Kommentarer