Helgen i korthet

Calle har varit på sin årliga sikfiskehelg. Han har haft turen och komma med ett gäng som för vidare en över 50-årig tradition. Inga kvinnor, god mat och gott dricka och så en massa sikfiske. Helgen börjar redan på torsdagen och slutar först på söndagen. I år var det tyvärr ett ganska stort manfall, men de har haft trevligt i alla fall. Och även om det inte var mycket de fick i näten, så fick de i alla fall lite fisk. Så pass lite att det inte blev något över att ta med hem.
Tråkigt för mig, för det är alltid gott med fisk.
Även fast det inte blev någon fisk i år, så kom Calle inte hem tomhänt. En av deltagarna känner någon som har skrivit en bok om
världens godaste Pizzor. På ett ställe i Italien, hittade de en god pizza som bakades på surdeg. Surdegskulturen som de använde var över 80 år gammal.
Författaren till boken fick med sig en del av surdegskulturen hem, Calles kompis, han som känner författaren, fick en del och så i dag fick vi en del av den nu 81-åriga kulturen! Nästa helg så ska här bakas bröd, förutsatt att vi lyckas hålla den levande och det tror jag att vi kommer att göra. För ungefär 10 år sedan, så hade jag alltid surdeg hemma.

Själv så har jag arbetat med det nya sparrislandet. Eftersom vädret inte visat sig ifrån sin bästa sida, så har inte jättemycket blivit gjort, men jag är i alla fall igång och om andan faller på, så kanske jag blir klar nästa helg. Eller inte!
Jag har inte bara arbetat på tomten. I går körde jag buss. Jag gillar inte att köra på helgerna. Det är väldigt mycket rast och väldigt lite passagerare och när det är lite passagerare, då tycker jag att det är tråkigt att köra.

I dag hämtade jag hem Calle och sedan så har vi lagat mat! Jag hade köpt hem ganska mycket karré, så i dag har det lagats Pulled Pork. Det är ju verkligen inte jobbig mat att laga, krydda efter smak, in i ugnen på låg temperatur och så vänta i 5-6 timmar och så är den klar!
I veckan så kommer vi att ha goda matlådor!


Kommentarer