Flitens lykta lös

I går när jag kom hem ifrån jobbet, doftade det helt underbart i huset. Calle var i full färd med att laga fransk löksoppa. Det var så gott, så jag kom helt enkelt av mig. Inget blev gjort hemma igår.

I dag däremot så har verkligen flitens lampa lyst. Innan klockan 10 hade jag tvättat tre maskiner tvätt, gått över 4 km på löpbandet, varit ute och rastat hunden och tagit in ved, men det viktigaste som jag gjorde före tio, det var ändå att så chili.

Fyra sorter kom i jorden. Att det bara blev fyra sorter beror på att jag fick panik när jag letade frön och hittade bara två sorter som jag ville ha: Tabasco och Cayenne.

De två andra sorterna som jag sådde var dels ifrån en liten frukt som min mamma köpte i somras. Den var så stark, så stark, så allt den dög till var att spara frön ifrån. Den sorten kallar jag för super-duperstark chili. Den andra sorten behöver inte ens vara en sort, det kan lika gärna vara 3-4 olika sorter. Det är frön ifrån mitt superChiliår, så fröna är inte direkt färska, vi får se om det kommer något, och om det kommer något, så får vi vänta himla länge innan vi vet vad det är för sorter. För tillfället så kallar jag dessa fröer för "Butikschilin".






Nu får ni inte tro att fliten slutade där. Nä då, efter lunch så fick jag ett sms om att jag hade ett paket att hämta på torget, så då for jag dit. När jag ändå var vid torget passade jag på att handla hem lite mat. Inte mycket men i alla fall lite. Efter torget åkte jag till sågen och köpte krokar. Med dessa krokar ska jag bygga en äppeltork så att jag nästa sommar/höst kan ta rätt på alla äpplen som våra träd ger.


Vädret gjorde mig glad och energisk, så väl hemma igen, så började jag att bygga ihop skåpinredningarna som jag köpte på IKEA i fredags, då jag och min mamma var där. Calle ville ha utdragbara lådor i skåpen, istället för som vi har haft det, hyllor.

När Calle kom hem, så var det hans tur att promenera på löpbandet. Jag fixade iordning maten medan han gick. Efter maten monterade vi skåpinredningen och plockade tillbaka allt på sin plats. Sedan så var det surkålens tur. Vi är så himla dåliga på att ha koll på när vi startade vår surkål, men efter att ha smakat så tyckte vi bägge att den var klar, så då la vi över kålen i burkar. Totalt så blev det 7,8 Liter eller mer!



Kommentarer