En smörstekt kantarell är bättre än ingen

I dag efter jobbet tog jag en sväng förbi XXL i Arninge centrum. Jag hade som uppgift att köpa cykeldräkt. DYRT! Och ändå köpte jag inte den dyraste.
På väg hem hade jag en date med Calle på McDonalds, där kom vi fram till att varje mil som jag cyklar är värd 7:-, så efter cykelturen i dag så har jag bara 988,61km kvar, så är dräkten betald!


Men innan jag stack iväg på min gamla skruttiga cykel, så tog jag hand om växthuset, eller rättare sagt, växterna i växthuset. Varje dag så går jag ner dit och kämpar emot de Vita Flygarna. I dag så har jag rensat bort blad där de har lagt ägg. För att vara säker på att inga ägg klarar sig, så eldar jag upp bladen. Det är jobbigt att motarbeta ohyra.

Så, som belöning för det hårda arbetet utfört i växthuset, tog jag mig själv och hunden på en liten svamppromenad i skogen närmast huset. Jag behövde inte gå långt för att hitta de första av skogens gula guld. 3 små, men väldigt fina kantareller stod bara någon meter ifrån tomtgränsen. Men det var också allt. På alla de ställen där jag normalt hittar kantareller kammade jag noll.


Inga kantareller i skogen, men oj vad med blåbär det var. Vilken tur att jag redan har planerat in bärplockning i helgen!

Nu har jag precis avslutat min middag. yoghurt med banan och solrosfrön, en hårdbrödmacka med ost och de fantastiskt goda kantarellerna på och så mitt superte. Jag tänker att jag ska boosta immunförsvaret inför vintern som kommer. Förutom min favorit, mynta, så har jag också i riven ingefära, vitlök och citron. När teet har kommit ner rejält i temperatur, då har jag i en liten sked honung. Att jag väntar tills teet nästan är helt kallt, beror på att honungen förlorar det mesta av sina nyttigheter om man har i det i för varmt vatten.

Mr Spock är borta allt för långa stunder, så när jag nästan var hemma ifrån cykelturen, ropade jag efter honom. Inget svar! Han som brukar svara högljutt. Strax efter att jag duschat så går jag in i klädkammaren och då ligger han där han allt som oftast ligger. I soffgruppen på altanen. Så fort jag öppnade dörren sprang han in. Så skönt att veta att han är ok.

Kommentarer

  1. Vad duktig du är med ditt cyklande! Kan tipsa om att Lidl säljer en massa cykelkläder billigt och bra. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack LIsa, jag får ta en tur förbi Lidl då! (Du vet ju att jag inte vill ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar