När jag blev en av "dem"

    Det har varit tyst här i några dagar. Långa arbetsdagar och långa resor till och från arbetet. När jag kommer hem så har jag växthuset att ta hand om och sedan är det middag och läggdags. (Ungefär så är det!)

    Mitt schema har varit sådant att jag inte har behövt sova så mycket i Märsta på sista tiden, så när jag åkte till Märsta i söndags morse, så skulle jag under någon tiondels sekund, kolla hastigheten, jag närmade mig stället där 70-väg går över i 50-väg och ville inte köra för fort. Titta till hastigheten, kolla upp och där var den och sedan, dunk, dunk. Jag hade kört över en grävling!!!! Jag som alltid har undrat hur man lyckas med det? Nu vet jag, allt det tar är någon tiondels sekund, så har det hänt.
   Jag körde vidare några hundra meter, svängde in på en avtagsväg. Den andra bilen som varit med på färjan, stannade till. Han talade om att den såg död ut och att det bara var att ringa polisen och köra vidare. Eftersom mina ben var lite "shaky", så stannade jag kvar där jag var och ringde 11414. Och oj, vad jag fick vänta. Tillslut så var jag tvungen att åka vidare. Det tog över tio minuter innan jag var framkopplad och då kopplade min telefon ner! Bara att ringa om och den här gången tog det bara några minuter innan jag fick komma fram.
   Det visade sig att man inte behövde rapportera in grävlingsolyckor, men de skulle i alla fall se till så att den blev bortstädad.

   Olyckan var nog det enda otrevliga som hänt mig den senaste veckan. Mycket trevligt har hänt, eller jag sett. (Blev lite konstigt där, men det får vara så.) Bl a så såg jag den största älgtjur jag någonsin sett bara några kilometer innan jag träffade grävlingen. Många fina rävar, bl a två stycken i Märsta i går morse. Den ena var lite försiktig vid vägen, men efter att jag stannat till helt och hållet, så sprang den över. Det gör mig glad att se att en del rävar förstår faran med stora bussar och bilar.
   Ett helt gäng råbockar har jag också sett. Så sent som i söndags morse på ön såg jag en. Man undrar hur länge till den ska klara sig, nu när bockjakten pågår?

    I Väsby så har jag fortsatt att fotografera blomsterarrangemang. Här är en sort. Den här finns i en liten annorlunda modell också. I den lite annorlunda modellen, den jag inte hunnit fotografera ännu, växer något som ser ut som Majs, mycket fint. Jag ska försöka fotografera den i nästa vecka. (Förutsatt att jag arbetar i Väsby)


   Ganska gigantiska balkonglådor. Om jag hade balkong, då är det definitivt den här modellen som jag skulle välja. Tänk vad mycket grönsaker man skulle få plats med!


   För att fortsätta i Väsby. Jag tror att jag i någon text, någon gång har nämt vägvalen, men aldrig förklarat vad jag menat.
  I går när jag åkte hem, blev jag väldigt imponerad av molnen som mötte mig, så jag bestämde mig för att fotografera. När jag stannat och tagit upp kameran, så insåg jag att valen var där och att den borde få komma med på bilden. Vägvalen är en val i en rondell, ganska fyndigt tycker jag, man har ju fyra val att välja på där. Den är inte bara fyndig, den är fin också.


I går morse så körde jag många tomkörningar, tråkigt, men nödvändigt. När man tomkör så har man extra god tid på sig att beundra naturen omkring en och den här soluppgången kunde jag inte motstå.



   Oj, oj, oj, kära nå'n vilken lång text! Men nu är den klar, nu ska jag ut och arbeta i trädgården, jag tänkte försöka rensa lite tistlar  på en del av tomten, som ska bli en fin gräsmatta någon gång i framtiden!

   P.s Bilen klarade sig fint.

Kommentarer