Vatten, bara vanligt vatten

I går morse så regnade det en hel del i storStockholm.
Medan Calle och jag åkte till jobbet i varsin bil, han till Stockholm och jag till Märsta, så började det regna och åska. De första dropparna kom medan vi var på vägen mellan färjeläget och Åkersberga. När vi bägge stannade för att tanka i Åkersberga så började det åska och regna ordentligt.
Calle svängde av 276 för att ta E18 in till stan och jag fortsatte på 265 mot Märsta. Medan det öste ner över Calle och bilarna inte kunde köra snabbare än 50, så trummade det på bra för mig ända tills jag kom till VägValen i Upplands Väsby. Där började det regna ganska ordentligt och fortsatte rejält tills jag kom till Svinrakan på E4:an. Där tog det plötsligt slut och så var det snustorrt på asfalten. Men man ska ju för det inte tro att det inte kom något i Märsta.
När jag hade lämnat av Whoopi hos mina föräldrar och åkt till depån så började det även regna i Märsta. Under större delen av mitt förmiddagspass, så var det behagligt svalt i bussen och regnet strilade ned i en maklig takt.
Så inför min paus vid Märsta station vid 8:30 så tilltog regnet rejält. När jag skulle lasta på passagerare efter pausen, så var de så dyngsura, så fläktarna pallade inte av att hålla framrutan imfri. Det blev en inte allt för snabb tur upp till Valsta, men efter Baldergatans hållplats, då nästan alla klivit av, kunde jag plötsligt få god sikt.
På väg ned mot Märsta, när man åker under den gamla E4:an, så var det så mycket vatten på vägen, så jag tog in det genom framdörren. Det har jag aldrig råkat ut för tidigare.
Sista turen var en liten snutt på 571:an. Avlösning väntade vid depån.
Utanför parkeringen fick jag vada fram till bilen. Dagvattenbrunn arbetade så hårt den bara kunde, så hårt så jag var tvungen att ta en bild.

Än så länge så har det inte regnat så mycket

Hårt arbetande dagvattenbrunn
Ibland så kan man inte fatta att vatten kan rinna undan så snabbt. När jag kom tillbaka till jobbet efter min paus, som jag spenderade hos Lisa och Pelle, så var det enda som syntes några vattenpölar. Allt vatten utanför parkeringen var som borttrollat. Brunnen hade levererat!

Kommentarer