Gräsänkemiddag i växthuset

   Att ta sig till jobbet nu är inte alltid lätt. I går låg dimman om möjligt ännu tätare än i måndags, men det kom i alla fall ingen båt som sinkade färjans avgångstiden. Det gjorde det i måndags och då blev färjan 6 minuter sen. Sådana förseningar kan vara förödande för mig. Det kan helt enkelt betyda att jag kommer för sent till jobbet och då blir en massa passagerare arga!

Ser ni båten?
   Dimman var tät, men månen lyste upp vägen så det blev lite lättare att köra. Dimma, måne och moln, vad fint det kan vara att uppleva det klockan fyra på morgonen!



   Efter en kort arbetsdag, så åkte jag och Whoopi hem. Eftersom Tina, som också är gräsänka (Hennes man Jörgen, är Calles hojkompis), skulle komma på middag, så hade jag en himla massa att göra hemma.
   Efter ett snabbt besök på Tempo, där jag träffade Tina och fick bekräftat att hon skulle komma, så handlade jag ankleverpate och kantareller, sedan så begav jag mig hemåt.
   Handlade kantareller smäller inte lika högt som självplockade, så Whoopi och jag begav oss ut i skogen, dels för att hitta svamp, men också för att plocka blåbär till efterrätten.
   Jag hittade inte bara kantareller, jag hittade även Svart trumpetsvamp och det gjorde mig glad! Jag har nämligen inte hittat svart trumpetsvamp på mitt favoritställe på två år. En strävsopp, en smörsopp, några pyttesmå trattkantareller och någon dl blåbär blev resultatet av min halvtimmes skogstur.



   När jag bjuder Tina på "GräsÄnkeMiddag", då vill jag att så mycket som möjligt ska vara hemmaodlat, självplockat eller åtminstone vara gjort av mig(oss) ifrån grunden. Så middagen, som var en trerätters såg ut ungefär så här:

Menu

Förrätt
Squashcanapéer med Chevre och Ankleverpaté
(Självklart så kommer Squashen i från den egna täppan)

Varmrätt
Nürnbergerkorv med små Svamppajer och en sallad
(Korven, hemma gjord, Svampen självplockad och grönsakerna 
ifrån den egna täppan)

Efterrätt

Liten Blåbärspaj med Vaniljsås, kaffe
(Blåbären självplockade och vaniljsåsen 
har jag kokat själv)

   Till det en flaska Rioja och kranvatten

   Det konstiga här, är att jag inte tagit ett enda kort på maten, eller för den delen, på middagssällskapet! Jag måste skärpa mig, vad gäller fotograferandet.
   När middagen var uppäten och  kaffet urdrucket, då var vi både trötta och väldigt mätta, så vi gjorde natt.

Kommentarer