Jag har bestämt mig

   Ja, alltså inte för vad jag ska rösta på, på söndag. Det har jag vetat länge, har liksom inte ens behövt fundera över det.

   Nä, jag har bestämt mig att det får vara nog med att bara plocka Kantareller av alla de slag och soppar. Jag går i skogen, som i dag, letar Kantareller, men skogen vimlar av andra svampar och jag vet att många av de svamparna är både ätliga och faktiskt riktigt riktigt goda.

   När jag var liten plockade jag mycket svamp med min farmor. Tyvärr så ägnade jag inte så mycket tid till att lära mig alla svampar som hon plockade och gjorde de mest fantastiska svampstuvningar på. Men nu, nu ska jag lära mig. Efter svampturen i dag, lånade jag hem mammas svampbok. I morgon är det jag som tar med mig den ut i skogen och kollar svampar!


   Brun Hattmurkla, enligt mammas svampbok ätlig, även god, efter avkok, men boken är ifrån 1988 och jag vet att mycket har framkommit om svampars gifter, så det är nog dags att googla lite. (Nu plockade jag aldrig den här, men om man någon gång i framtiden ska plocka den, så är det bra att läsa på)

   Vad jag däremot plockade i dag, var en Citrongul slemskivling, en svamp min svärmor Anita har lärt mig. God matsvamp. Sedan så tog jag med mig en svamp, som skogarna ofta vimlar av, en svamp som jag hade för mig att jag kollat upp, en Granblodriska, och ja, en mycket god matsvamp. Den här gången tog jag bara en, men nästa gång så tar jag de massor som finns där ute i skogen.

   En annan svampsort som jag vill lära mig om, är kremlor. Det finns en massa sorters goda, ätliga kremlor som står där ute i skogen och väntar på att bli plockade! Och jag är den som ska plocka dem! Japp, så ska det bli. Inga mer begränsningar, men heller inga onödiga risker.

I morgon är det jag som plockar svamp.

Kommentarer