Uppskjutet, NO MORE!

   Nu har jag skjutit upp det i lite drygt två år, så nu är det verkligen dags. Vänner har på många sätt försökt hjälpa mig att komma till skott. Bl a genom att samla stumpar åt mig.  För två år sedan hade jag sällskap av Syster och i år så har vi försökt att få till ett tillfälle då bägge har kunnat, men sånt kan vara svårt ibland. För två år sedan var jag så peppad att jag faktiskt beställde pigment för att kunna stöpa färggranna ljus. Nu tycker jag att vi är på tok för nära julen för att jag ska kunna vänta längre. I morgon blir det av, i morgon stöper jag ljus medan Calle är på jakt med sin vän Tony. Och som jag skrev tidigare, vänner har verkligen hjälpt mig att samla stumpar. Stumpar i alla färger och alla möjliga kvaliteter, så jag tror inte att mina färgpigment kommer komma till användning.

    Egentligen så skulle jag stöpt i dag, men medan jag höll på att förbereda mig, så ringde Calle och föreslog att jag skulle komma till Berga och fika med honom, Linnea, Mika och barnen. Så det gjorde jag, för vem kan motstå den lilla familjen?

   På sett och vis så var det bra att jag inte bara satt igång. Efter att vi kommit hem, så har jag förberett allt väldigt noggrant.

   16 snören, som ska bli 32 ljus,  på 16 pinnar, det blir fina ljus av hög kvalitet.


      2 stycken IKEA-glas, som förut också har innehållit ljus, är preppade för att bli nya ljus.


   Och sist, men absolut inte minst, är något som jag inte riktigt vet vad jag ska kalle det för, kanske marschall? I vilket fall som helst så såg jag dem på Ginas värld, när hon besökte en Survivalist, eller en så kallad "Prepper". Alltså en person som förbereder sig för att det värsta ska hända, kanske ett  tredje världskriget, vår civilisations undergång eller kanske EMP(ElektorMagnetiskPuls) (och vad det är, kan jag inte riktigt beskriva). Han hade rullat något slags papper, jag tror att det var wellpapp, hårt, hårt, hårt. Stoppat det i en plåtburk och sedan fyllt utrymmet emellan wellpappen med stearin. Tydligen så skulle den kunna brinna i sex dagar och den skulle kunna användas för både värme och matlagning. Till dessa "marschaller", kommer jag att att använda de fulaste färgerna av stearin/parfin.
 
   Det är helt klart möjligt att jag inte har rullat mitt papper tillräckligt hårt, men det är i alla fall värt en test. Eller?



   Det som är kvar att göra i morgon innan jag börjar stöpa, det är att bära in två stolar, och när jag nu tänker efter, så hade det varit smart att göra det medan det var ljust, för känner jag mig själv rätt, så kommer jag att vara uppe med tuppen och det är väl dumt att inte börja jobba på en gång?

   Jag återkommer med resultatet av mitt arbete imorgon, tills dess; Ha det gott'

Kommentarer