Vita Flygare, BladLöss och remonterande Rosor

I dag så fick jag reda på att det knappt regnade här på ön i går, när det samtidigt öste ner på fastlandet. Det är åtminstone 3 gången i sommar, som det öst ner på fastlandet och vi här på ön får bara några droppar. Det är inte OK tycker jag.
I växthuset frodas just nu de Vita flygarna och någon form av bladlöss. Så har kan ett tomatblad se ut när man vänder det uppochner.


Men, samtidigt som de vita flygarna och bladlössen frodas, så har det nu börjat komma små, små gurkor. I år så blir det nog ett högt kilopris på gurkan. Förr, förra sommaren, då jag skördade över 42 kilo gurka, hade jag köpt frön för 49:90:-, ett hyfsat kilopris på lite drygt en krona per kilo. I like!
(I år har jag köpt frön för ca100:-)

Varje dag så skördar jag kryddor, en del äter vi upp på en gång, men det mesta torkar jag för vintern.  Jag tror att vi kommer att ha av det mesta så att vi klarar oss hela vintern. Två saker som vi kanske är självförsörjande av.
Chilin växer så att det knakar. Och på de flesta plantorna är det nu blommor. På en del har det börjat komma frukt. Det ska bli spännande att se vad det är för chilisar som kommer. Jag var på tok för slarvig med uppmärkningen, så just nu bara tror jag.

Vår enda ros, en New Dawn, har för ovanlighetens skull blommat rikligt. Jag borde ha klippt bort alla överblommade blommor för länge sedan, men i dag så är det äntligen gjort. Om jag har förstått saken rätt, så är New Dawn en remonterande ros och den blommar rikligare om man klipper bort de överblommade blommorna.....så, nu kommer jag att få njuta av blommor långt in på hösten. Bra va!?


Jag har ju glömt att berätta; I går så ringde en kvinna och frågade om hon kommit till Tomtebo tapetseri och inredning. Jag sa som det var, att jag inte längre hade något utrymme att hålla på. Hon berättade att hon köpt tyg och tänkt göra det själv, men blivit skraj. Jag erbjöd mig att hjälpa henne att komma igång om hon ringde tillbaka idag och det gjorde hon. Så Whoopi och jag plockade ihop lite, och nu menar jag lite, tapetserar verktyg som jag har kvar och tog oss en promenad in till Linanäs. Promenaden var varm, men trevlig. Kvinnan, som för övrigt också heter Monica, var också trevlig. Jag slog alltså två flugor i en smäll, Monica (jag) fick hjälpa någon med något jag tycker är kul och Monica (Kvinnan) fick hjälp att komma igång! Perfekt

Kommentarer