Rörspisen

Förra sommaren fick vi en rörspis monterad. För er som inte vet vad en rörspis är, så kan jag berätta att det är en "fattigmans kakelugn". Istället för kakel så är den putsad och den ger lika mycket om inte mer värme. Det enda problemet med vår rörspis är, att dagen efter att Christer putsat den, så upptäckte han att kalkbruket var gammalt, dvs det hade redan brunnit. I funktion så har det ingen betydelse men för utseendet.
Om ni tittar närmare på bilden så ser ni teglet sticka fram lite här och där och det är ju inte så snyggt. Nu så väntar vi på att Christer ska komma och göra om det. Han skulle varit här den här veckan men Calle glömde att ringa honom. 
Jag hoppas kunna visa en bild på en nyputsad och målad rörspis inom 2 veckor.


Som ni också kan se så har vi inte gjort i ordning gnistskyddet i golvet. Där funderar vi på att ha kalksten. Vad tror ni om det? Ska det vara Gotländsk eller Öländsk? Den i från Gotland är ljusgrå och ifrån Öland så är den mörkgrå eller rödaktig.

Kommentarer

  1. Hej Monica!

    Hur får en tag på "Christer"? Är det han som byggt rörspisen?

    Med vänlig hälsning, Liselott

    SvaraRadera
  2. Hej Liselott,
    Ursäkta att du fått vänta så länge på svar, men jag är inte ute på bloggen så jag upptäckte inte din fråga för ens i går.
    Christer har vi hittat på Ljusterö. Jag har inget telnr till honom och jag vet inte om han fortfarande håller på att mura rörspisar.
    Vad jag vet om Christer är att han äger Hyreshuset på ljusterö. Prova att googla det så kanske du hittar honom.
    Vh Monzan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar