Snart kommer Bina

  Och tills de kommer har vi en hel del att fixa och köpa, så i dag har jag varit och besökt Sigtuna Honung. De är hyfsat nyöppnade och de ligger betydligt närmare än vad Grillby gör.


  Nu har vi riktiga bra läderhandskar, en pust, något att elda med och en fin liten borste till att borsta bort bina med. Nu är det bara resten kvar! Och med resten menar jag varroagaller, slunga, hinkar mm. Listan kan göras precis hur lång som helst.

  Det var riktigt kul att hälsa på hos "Sigtuna Honung". Både frun och mannen var väldigt vänliga och tillmötesgående. Det blev en guidad tur i deras Bigård. Och vilken Bigård de har. Det var över 100 kupor. En hel del av dem var trågkupor. I dag så har jag fått lära mig att trågkupor kan se ut på många vis och innehålla fler än 1 samhälle, men de första jag såg såg ut som vår kupa. Den var möjligtvis något högre. Vad som skiljde den kupan ifrån våran, var att han kunde fälla ned sidan och ta bort ryggen! Fantastiskt praktiskt! Hem och bygga om/nya kupor ;-)



  Mannen tyckte att det var helt OK med trågkupor, men fler än 10 skulle vi inte ha, då blev det för tungarbetat! Så, jag vet inte hur jag ska få Calle att vilja ha frigolitkupor, men på något sätt ska jag lyckas!

 

  Stället som "Sigtuna Honung" ligger på, har en gång i tiden varit en handelsträdgård. De har ett hyfsat stort växthus kvar, men ingen tid att sköta om det och det förstår jag! Med alla de Bina att sköta om. Men, och det här kommer inte Calle att gilla, men de hade getter! Och inte vilka getter som helst, det var angoragetter! Vill ha! Tyvärr så hade jag fel objektiv på kameran, så man ser dem inte så bra.


Kommentarer

  1. Klart du ska ha getter, Monica! Men friggkupor till bin... Det är för tjejer och bögar.

    SvaraRadera
  2. Åh, så spännande med bin! Drömmer ibland om en kupa i trädgården, men inser att jag är för stickrädd. Ska bli jätteroligt att följa dina kupor!!! Och tänk att kunna få egen honung. Härligt!!!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Dear Sir/Madam,



    We are Manufacturer and Exporters of All Kinds of Leather Gloves & Textile gloves and garments for fashion and biker etc.

    www.paradiseleatherware.com

    Please do contacts us for any Gloves, leather garments article or other Leather accessory that you have in mind or wish to import. We will try to look to your demands with the Best of Our Potential



    With best regards,

    Muhammad Boota

    info@paradiseleatherware.com

    sales@paradiseleatherware.com



    Skype: Paradiseleatherware

    Tel: 0092-52-3522140

    Fax: 0092-52-3540434

    SvaraRadera

Skicka en kommentar