Att göra tidningskrukor utan en krukmakare

  För att göra pappkrukor av tidningspapper utan att använda en krukmakare, så använder jag en glasflaska med hög flaskbotten. Vad jag väljer för slags flaska beror på vad som ska planteras i krukan. I bland så kan det ju vara viktigare med en vid kruka, då använder jag en vinflaska. Annars så har jag min oljeflaska som jag tycker är tillräckligt vid för de flesta ändamål.

 
  Tidningspappret klipper jag så att det är ungefär 25 cm brett. Sedan så viker jag pappret, men inte på mitten, för man vill inte ha så tjockt papper att vika in i botten.


  Nu så är det bara att sätta igång. Rulla och vik in, rulla och vik in.



  När man rullat och vikt klart, så är det viktigt att man trycker till botten och "gnussar" allt ihop, så att botten av krukan håller i hop resten. Och med "gnussar" så menar jag att man trycker flaskan mot bänken/bordet och för den lite fram och tillbaka.

  När man använder en vidare flaska, så kan det vara bra att ha tejp tillhands, för krukan vecklar lätt upp sig. Jag använder maskeringstejp, för jag inbillar mig att den också förmultnar med tiden! De mindre vida krukorna brukar jag inte behöva tejpa.



Kommentarer