Gurkorna på Gåsvik

I dag så har vi rotat och stökat i mer eller mindre varenda litet skrymsle på Gåsvik! Vart enda verktyg, varenda liten skruv och spiken. Allt skulle fram i ljuset, för här skulle det sorteras, inventerats och få en plats i vår nya verktygscontainer. Vi har verkligen arbetat hårt med att få fram så mycket som möjligt, men jag vet att vi har mer som gömmer sig, men det tar vi en annan dag! Skillnad blev det i alla fall!

I går, färdiginrett
I dag, nedstökat!
Och så senare i dag, färdigsorterat

Efter att vi sorterat klart det vi hittills hittat, tog jag en tur till köksträdgården. I dag så var det dags att plantera ut sallaten som jag sått i min pluggbox, potatisen skulle kupas och växthusets växter vattnas.


Alla plantor i växthuset växer som bara den, utom Chilin, för den äter sniglarna upp! Tomaterna blommar nu för fullt, men jag kan ännu inte se någon frukt. I slutet av nästa vecka kanske? Jag håller i alla fall tummarna.

Med gurkan så är det en helt annan femma och om dem har jag fått en fråga, hur gör jag för att få sådan stor skörd? Om sanningen ska fram? Jag har inte den blekaste aning! Min moster säger att antingen så lyckas man, eller så går det inte alls. Hon säger också att alla gurkor kommer på en gång. Det märkte jag inget av förra året. Min gurksäsong sträckte sig i från mitten av Juli till mitten av Oktober. I oktober så blev jag tvungen att klippa ned gurkorna för att kunna förbereda ( fylla växthuset med allehanda prylar som vi inte har någon given plats för) för vintern.

Jag odlar mina gurkor i odlingsbäddar där jag inte byter jord, jag fyller bara på mer! Det kanske är dumt, jag vet inte, men gurkor behöver kanske ny och fin jord varje år? Ser inte ut så just nu, svaren har vi i höst!

Förra året så undrade jag vad som var fel med mina gurkor, bladen såg konstiga ut, nu har jag lyckats läsa mig fram till att det beror på ojämn vattning och det är något som jag kan skriva under på. Vissa veckor har de inte fått något vatten alls, men det funkar det också, gurkorna blir bara lite mindre och "torrare" de veckorna! Förra året så var den enda extranäringen de fick, gräsklipp. I år så ger jag dem något ekologiskt som jag köpt på granngården.

Eftersom jag bara är inne på mitt andra år som Gurkodlare, så har jag inte så mycket att komma med. Men det blir kul att utvärdera skörden i höst!

Nu är det snart dags för EM-final i fotboll och i morgon är en ny arbetsvecka och en massa nya saker att hinna lära mig innan Pringaren som lär mig allt slutar!

Kommentarer