Honung, Ringblomssalva och Lavendeldoftande Olja

I går på nyårsaftons dag, så gjorde Calle och jag något som vi borde ha gjort för länge sedan. Vi tog hand om vår futtiga "skörd" av honung. Eftersom den stått i över 4 månader, så var den ganska så trögflytande. Inte alls lätt att ta redan på den då!

Bivaxet däremot, det blev hur bra som helst! En del används i min Ringblomssalva, det andra, kommer att användas till ljus nästa gång jag stöper!

Det finns fler än ett recept på Ringblomssalva på nätet, så hur vet man då vilket som är bäst? Det vet man inte, man får helt enkelt prova sig fram. Jag började med ett recept där det skulle vara 10-15% bivax. Det blev för löst, så i med mer vax, röra, röra, röra för att återigen konstatera att det var för lite vax i. Tredje gången gillt? Ja, det vet jag inte ännu, men nu tror jag inte att jag tänker göra om det någon mer gång. Jag måste ju bli klar i dag, i morgon kallar plikten!

Ringblomssalvan ser väldigt god ut, nästan som vaniljsås!

Mitt upp i allt kokande, fick jag för mig att jag skulle ha lite lavendeldoft på min salva, så då var jag tvungen att starta Lavendelblomsoljetillverkning! Jag gjorde först lite för denna sats salva, sen så bestämde jag mig för att göra Lavendelblomsolja av all lavendel som jag hade hemma, så nu står den här burken på "tillmognad".

För att avsluta det här inlägget där jag började, med honung, så kan vi konstatera att vi har mycket kvar att lära vad gäller biodling och vår honung, ja, den hör nog till tidernas dyraste!

 

Kommentarer