En annorlunda Jul

Julen är ju inte riktigt över ännu. Än återstår annandag Jul, tillika min lillebror och Linneas svärmors födelsedag. jag kommer att hinna med och gratta Linneas svärmor IRL. Bror får jag ta och gratulera på FB. Å andra sidan så träffar jag honom alldeles säkert snart hos mamma och pappa.

Men i alla fall, jag hade tänkt att berätta lite om vår totalt annorlunda Jul. Jag är verkligen van att fira Jul med familjen. Det har jag alltid gjort och jag har haft väldigt svårt att se mig fira jul på något annat vis.
Men eftersom jag har en svärmor som fyller år på Julafton så har jag, efter 20 år, vant mig med att Julaftons morgonen består av födelsedagsfirande (i och för sig så är ju hela dagen ett födelsedagsfirande eftersom man, om man är religös, firar Jesus födelse), i år så skulle även kvällen bestå av just firande av annan än Jesus.
Först så gjorde vi som vanligt, satt oss, hungriga, i bilen och styrde kosan mot Svärmors hem. I år så var vi inte så tidiga som vi brukar vara, det var en hel del som redan kommit. Det var bra, på så sätt så tog det inte så lång tid innan frukosten kom igång.

Moster Cajsa har pussat på Morgan

Efter födelsedagssång, gratulationer, paketöverlämnande, frukost och tårta så åkte vi vidare till Märsta.
Normalt så skulle vi först ha åkt till Johan Bygg, det har vi gjort de 3 senaste åren och skulle så också ha gjort om det inte var för att Johan hade bestämt sig för att fira sin 40-årsdag annorstädes. Så i år åkte vi först till mina föräldrar, lämnade en liten julgåva och överlät Whoopi i deras vård. Gu' så tacksam jag är för att jag har föräldrar som gillar Whoopi och som fortfarande orkar med att vara hundvakt.
Pappa körde oss till pendeltåget och vi begav oss mot stan. Trots att vi bor i "stor Stockholm" så är jag extremt sällan i stan, så det är alltid lika spännande att åka dit.
Sedan vi fick veta att firandet skulle ske på Hotell Malmen, så hade jag slagit på stort och bokat en svit. Jag menar, det är ju trots allt Jul! Ifrån sviten så såg vi delar av Götgatan och toppen på "Skatteskrapan". Om jag lutade mig tillräckligt långt ut, så såg jag också Folkkungagatan.




Det var väldigt mysigt och ett alldeles utmärkt rum att förrätta "Julklappsutdelningen" och presentöverlämnandet. Julklappsutdelandet var att alla köpt en "hundrakronorsJulklapp" och så hade vi lottdragning och presentbytar tid. Nästan som vi gör i min familj. Kul var det och jag tror att de flesta blev nöjda!


Efter presentöppnandet och Julklappsbytandet så gick vi till baren och tog några drinkar innan vi gick till en närliggande restaurang. Empati heter den. God Turkisk/kurdisk mat serveras där, ingen julmat så långt ögat kunde nå. Jag kan varmt rekommendera den restaurangen. Kvällen fortsatte i barhängsandan på hotellet och avslutades i rummet, tittandes på slutet av "Love actually".

Det känns bra att ha provat på att fira en annorlunda Jul, och man kan ju säga att vi har haft "tur" med vädret, för om vintern hade varit som de senaste fyra åren, då hade den här upplevelsen antagligen blivit lite svårare. Med det supertråkiga vinterväder vi har haft hela december, så har liksom inte den där riktiga Julkänslan velat infinna sig.

Kommentarer

  1. Vad kul att prova något nytt! Ni ser ut att hahaft mysigt, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade det riktigt mysigt. Och gott! En massa goda drinkar blev det och lite god whiskey!

      Radera

Skicka en kommentar