Regn, jag behöver regn. NU

I går, när det regnade och åskade i en del av de norra förorterna till Stockholm, så kom inget, eller åtminstone inte mycket regn här på vår ö. Jag trodde att det regnat även här, men i dag när jag skulle hämta vatten ur regntunnorna, så var det lika lite som innan vi åkte på fest på fastlandet i går.

Vatten ska dras fram till växthuset, men det blir tidigast i höst, så nu får jag helt enkelt släpa vatten ifrån huset. Många kannor och hinkar blir det!

Saker och ting har börjat hända, både i växthuset och i landet. I morgon hade jag tänkt att Calle och jag ska dela på en tomat till middag och på Onsdag så tar vi den andra tomaten!

Den här äter vi till middag i morgon

Och den här äter vi på onsdag.

I landet så har Squashen verkligen satt fart. Vi äter dem små, dels för att de är godare då, sen så kommer vi ändå ha så mycket squash, så vi inte kommer hinna äta upp den!


Jag har jobbat hårt med att göra snygga flätor med vitlöken och äntligen så har jag kommit på ett sätt att göra det på. Det är inga flätor, men det funkar. Så nu hänger ungefär hälften av den vitlök jag satt i höstas på tork utanför vår ytterdörr. Steg ett i självförsörjningsplanen är uppnådd.


Den enda ros som vi har i vår trädgård (det är inte riktigt sant, men nästan) blommar jättefint i år, det har den aldrig tidigare gjort.


Tyvärr så har den råkat ut för några larver som äter upp bladen. Någon som vet hur man får bort dem, förutom att plocka dem en och en?


Som avslutning på det här inlägget har jag en liten glädjande sak att berätta. Några utav mina gurkor har börjat återhämta sig och faktiskt satt fart, kanske att det blir någon skörd i år i alla fall!

Nu är det läggdags, för i dag var sista dagen på min semester. I morgon kliver jag upp klockan 0300! Härligt, jag kan knappast bärga mig, NOT!

Kommentarer

  1. Bra, det där med vitlök ovanför ytterdörren, då kommer i alla fall inga vampyrer in den vägen! -E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Det hade jag aldrig tänkt på.

      Radera

Skicka en kommentar