I'm back! (hoppas jag i alla fall)

   Det har gått 11 månader sedan jag senast skrev på bloggen. Dåligt av mig!
Med tanke på hur jag alltid har en massa blogginlägg i huvudet, så är det ren och skär lathet att jag inte har skrivit ner och publicerat dem. Så, jag ska försöka att bättra mig och det första steget är att göra en liten sammanfattning av vad som har hänt.


   Direkt efter det senaste inlägget, så började jag att virka ihop mina Afrikanska blommor. Jag visste då att jag inte hade tillräckligt många blommor, men att virka blommor började bli tråkigt + att vissa färjar av garnerna började ta slut, så jag  pausade blomvirkningen.


   Tvättmaskinen gick sönder, så äntligen fick jag ett lite bättre, mer lättarbetat tvättrum. LYCKA!


   I slutet av april så hade vi besök av min syster. Det i sig är inte ett dugg konstigt, då hon kommer och hälsar på då och då. Den 30 april tog vi en härlig frukostpromenad i spåret ovanför oss. Efter frukosten, på väg hem hittar vi det här! En, eller kanske flera bävrars arbete. Så häftigt! Bilden är inte den bästa och det är svårt att beskriva, men jäklar vad fint den/de har tuggat av träden.


   Den 7 maj fyllde världens bästa Morgan 5 år. Malte och Morgan är djupt inne i något fantastiskt barnprogram. Jag tror aldrig att jag tidigare mött några som kan vara så djupt inne i ett program som de två grabbarna.


   Strax före midsommar så började delar till det nya vindkraftverket på ön, dyka upp. Jäklar vad långa vingarna är och snacka om skickliga långtradarchaffisar! Jag skulle vilja sett dem svänga ner mot färjan och vända vid färjeläget på fastlandet.


   Calle och jag planterade 6 potatisar var i varsin plastsäck. Den med störst skörd vinner. Det var meningen att vi skulle sköta om våra respektive säckar, men jag fick, till största del, ta omhand om bägges säckar.
Calle skyller sin förlust på mig, jag skyller den på att han inte tog hand om sina potäter.



   Att virka ihop Afrikanska blommor blev långtråkigt, så jag tog en paus och virkade/stickade en topp inspirerad av ett mönster skapat av Maja Karlsson för Järbo Garn. Eftersom jag hade garn kvar, stickade jag en kjol att matcha den med. Toppen ser fin ut, men ärmarna var så irriterande, så nu ser toppen ut så här:


   När jag får inspiration, så ska jag göra klart den.



   I växthuset växte det så det knakade. Gurkan växte bäst, den gav också bäst skörd. Inte lika bra som mitt rekordår, då skördade jag 40 kilo på fyra plantor. I år kom jag upp i 38 kg fast på 10 plantor.
Jag återkommer till skörden längre ner i inlägget.


 
   Det var inte bara i växthuset det växte bra. Skogen levererade också. Över 10 kilo blåbär, men det var också det.


   Jag har alltid haft svårt att få till salladen, tills i år. Satan vilken fin sallat jag hade. Tyvärr så varade det inte så länge. Dum som jag var, så tog jag bort fiberduken. Ett utav årets sämsta beslut. Det tog nog inte 5 timmar, så hade rådjuren, eller som jag hellre kallar dem, råodjuren, varit där och ätit upp det mesta. Det de lämnat, det som syns till höger i bild, är en jättestark ruccola. (Den åt de upp någon dag senare)

   Jag har hört många gnälla över vädret som var i sommar, men jag tyckte att det var alldeles perfekt om än lite lite regn. Det jag gillade med vädret var att det aldrig blev för varmt. Det låg hela tiden runt 20-23°c och det är för mig lagom. (Lagom är för övrigt världens bästa ord)

Fyren

Selfie vid grustaget

Grustaget

   Flera besök av Madde medförd bad inte bara vid "fyren" utan i år tog vi oss till ett gammalt grustag, hur mysigt som helst. Synd att folk inte har vett att ta med sitt skräp hem bara.

 

   Ett tag var jag lite orolig för vad det här skulle bli, men i slutänden så blev det rätt!

   Den 6 augusti så var det äntligen dags. Linnea och Mika gifte sig. Som jag hade längtat efter det bröllopet. Nu tror jag inte att jag var helt ensam om att längta, jag tror att både Linnea och Mika hade längtat en hel del, men det hade inte funnits någon bra tid, förens nu.




   Bröllopet var jättefint, festen var superkul, gästerna trevliga och maten fantastiskt god. Det är väl ungefär allt man kan önska för ett bröllop, eller?




   Någon vecka efter bröllopet, så gav sig Jörgen och Calle av på en långresa genom Europa. Kort efter att jag vinkat hejdå till Calle, så tömmer jag hela klädkammaren på allt. Jag brukar göra det när Calle åker någonstans och ska vara borta mer än två nätter. Min årliga utrensning!

   Eftersom jag inte ville unna Calle en semester helt utan mig, så hade Tina och jag bokat en flygresa ner till Lissabon och hyrt en lägenhet.
Den 5 september så mötte vi upp Jörgen och Calle i Alfama, Lissabon.


   Calle och jag hade fått det lite mindre sovrummet, in mot en bakgård och så här i efterhand så är jag glad för det, för vi hade lyckats hyra en lägenhet, vid ett torg, där det fanns en restaurang som varje kväll hade fadouppträdande. Artisterna som uppträde var väl i och för sig bra, men varje kväll i sju kvällar ifrån klockan 19 eller kanske 20 till åtminstone klockan 24, det är lite för mycket.






    Förutom att lyssna på fado varje kväll, så hann vi bada, gå på Zoo, besöka ett väldigt stort Akvarium, göra Lissabon, köpa instrument (Jörgen och jag kommer inte ihåg vad instrumentet heter, men det är väl en föregångare till Ukulelen), äta fantastiskt god mat och lite mindre god mat, gå upp till det gamla slottet (fästning?) och åka kollektivtrafik. Att åka kollektivtrafik är något som jag och Calle alltid försöker göra när vi är utomlands. Den här gången blev det tåg, ofta så är det tunnelbana eller buss.


   Eftersom jag inte ville släpa med mig min virkning till Portugal, så letade jag upp lite härligt yllegarn som jag spunnit själv, och stickade en sjal. Jag blev nästan klar med den under semestern.

   Efter semestern så var det bara att ladda om för nästa bröllop! Cajsa träffade i början av året en kille som vi ännu inte känner så väl, men han verkar hur mysig och trevlig som helst och de bestämde sig för att gifta sig. 
Den 8 oktober i Stockholmsstadshus blev de man och hustru.



   Eftersom Cajsa och Krister inte känt varandra så länge, så har jag inte kunnat längta så länge,  väldigt bra tycker jag. Bröllopet var lika fint, trevligt och roligt som Linneas, men skiljer sig markant på en punkt, gästantalet. Medan Linnea hade ett stort bröllop med över 100 gäster, så hade Cajsa valt ett bröllop i lite mindre format. De hade endast bjudit 30 gäster.
För en del av de där 30 gästerna så blev det verkligen ett bröllop med en extra knorr på, för för endel så var det första gången de fick höra att Cajsa och Krister väntar barn. Så himla roligt och jag är så glad för Cajsa och Kristers skull.



   Med en så mild höst som vi har haft i år, så har jag kunnat skörda en bit in i November. De sista gurkorna tog jag in den 1/11, tomater någon dag senare och den ruccola som jag lyckats skydda mot råodjuren, den äter jag fortfarande av.
Årets odlingssäsong kom i gång i mitten av oktober då jag började sätta vitlök. Nu har jag också sått lite morötter och persilja, ska bli spännande att se vad den tidiga sådden gör för skörden i år.

  Ett tag under hösten så fick jag inspiration att virka igen, så nu har jag kommit så långt på överkastet, att jag bara har blommor kvar till ca 2 rader. Jag tror att jag inte kommer att virka fler blommor, överkastet får helt enkelt bli av det lilla slaget.

Efter att den här bilden togs, så har jag gjort ytterligare 5 rader.
   Det gamla året firades av i sällskap av Calle och Madde. Vi åt löjrom i massor och varmrökt lax. Hur gott som helst!





Kommentarer

  1. Hej! Vad roligt att du är igång igen. Skoj att läsa om allt som hänt under året. Grattis till Cajsa, vad kul att ni får fler barnbarn. Gillade tröjan du virkat/ stickat superfin. Hoppas vi kan ses når framöver, god fortsättning - kram Lisa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar