Vinterförvaring

   Eftersom jag har underhållsvärme i mitt växthus, så vinterförvarar jag många av mina växter som vill vila där. Jag har Pelargoner, Olivträd och Chili där. Även en grönkål som aldrig tog sig ut i landet växer där. Tomater hade jag ganska länge, men de såg så tråkiga ut, så jag slängde ut dem. Medan jag höll på att riva upp tomaterna så hittade jag ett ogräs som jag inte kände igen, så jag rev upp det också.
Till min förvåning så visade det sig inte vara något ogräs, det visade sig faktiskt vara något som jag själv sått. Calle och jag har försökt odla avokado genom att sätta kärnan i ett glas med vatten. Utav ungefär 10 kärnor, så har bara en blivit något. Ett fint litet "träd" är det nu, men eftersom det blivit så lite utdelning på alla våra försök så tänkte jag testa något nytt. Jag stoppade ned en avokadokärna mellan tomaterna, glömde bort allt om det och nu så har jag ett litet "avokadoträd"i växthuset.


Och trots att jag slet upp det med hela kärnan, så verkar det ha klarat sig bra! Någon som kan något om avokadoträd? Måste man ha flera för att få någon frukt? Kan man överhuvud taget få frukt på träd odlade ifrån en kärna ifrån köpeavokado? En massa frågor, jag får nog googla lite.

   Olivträden trivs alldeles utmärkt i växthuset, inte för varmt, inte för kallt och lagom mycket vatten.


   I år så har jag förutom mina två egna, två till + lite afrikanska liljor (tror jag i alla fall) + något som jag inte vet vad det är.


   Chilisarna tog rejäl fart så fort jag klippt ned dem. 

  

Kommentarer