Vad som slängs i kompost, kommer upp i växthus...eller?

I år har det växt svampar i en av mina odlingslådor i växthuset.



Den här och en till skördade jag den 17 maj. De såg onekligen ut som champinjoner, men även fast jag kollade svampboken, så vågade jag inte testa. Jag skulle behöva en svampexpert!

Nu, en dryg månad senare och en extra säck med jord, så kommer det ny svamp.


Med tanke på att den mesta jorden i dessa lådor är kompostjord och resterna av all den svamp vi äter hamnar i komposten, hur stor är då chansen att champinjonmycel överlevt och hamnat i mitt växthus?

Andra saker som kastats i komposten växer också i mina växthuslådor, som tomater. Massvis med tomater. Men sen så växer det ganska så oväntade grejor också.


Bland mina gurkor, så dök plötsligt en sådan här grej upp. Jag visste att jag inte satt någon avokado i den lådan, men den påminde väldigt mycket om en avokado, så jag bökade runt i jorden för att se om jag kunde hitta en avokadokärna, men nej inget.

I går så bestämde jag mig för at gräva upp växten och boy fick jag gräva djupt, nästan enda ner till botten på lådan och där var den, avokadokärnan! Den måste ha kommit med komposten första året som lådorna fylldes upp och det var 2014! Och innan dess, så har kärnan legat i komposten åtminstone 1 år. Så fyra år gamla kärnor börjar gro!

Avokadon är nu omplanterad i en kruka. Jag hoppas att jag inte skadade roten när jag grävde upp den så att den kan ingå i min avokadofamilj som nu består av tre avokadon!


P.s Vilken dag som helst så är det dags att skörda den första gurkan och så tidigt har jag aldrig skördat gurka förut!

Kommentarer

  1. Hur gick det fick du något svar om svampen, om det kan vara champinjoner?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar